Frustrující a temný seriálový thriller Uzavřený kruh je spíše spirálou – lží, násilí a dávných tajemství
Kruh nezačíná a nekončí; objímá, propojuje. Minisérie Uzavřený kruh na HBO Max obepíná New York i jihoamerickou Guyanu, desítky let vzdálenou minulost i současnost, různé etnické i sociální skupiny, dravý kapitalismus i voodoo. Šestidílná kriminálka v režii Stevena Soderbergha je překombinovaná, ale i fascinující.
Je noc, ale Washington Square Park na Manhattanu pořád kypí životem. Uprostřed náměstí je nakreslený velký kruh. Přesně v 1:11 se v něm má odehrát vražda. Proč ale Jared? Vždyť je to jenom kluk. A je to tělo v bedně na kolečkách vůbec on?
Minisérie Uzavřený kruh se oproti svému názvu dlouho spíše otevírá: vrhá diváka doprostřed dění, podsouvá mu v rychlém sledu snad desítky otázek a nedá mu dohlédnout na okraj, kam až chapadla dění sahají. Je to jiný druh propletenosti než v – rovněž kriminálních – Dannyho parťácích nebo Loganových parťácích, když jsme u Soderberghovy tvorby. Tohle je spíš komplexní Traffic – Nadvláda gangů, šmrncnutý lo-fi temnotou Bubliny. Trvá dlouho, než divák vůbec rozliší jednotlivé vyprávěcí linie, a trvá ještě déle, než se mu je podaří začít rozmotávat.
Je tu guyanská mafie usazená v New Yorku, která se chce pomstít za čísi smrt. Je tu velmi dobře situovaná rodina, o jejímž statutu vypovídá luxusní byt na Páté avenue. Je tu poněkud oráchlá vyšetřovatelka s nepravděpodobným jménem Melody Harmony. Mládež ze třetího světa, která chce jen dostat šanci na lepší život, i děcka z milionářských rodin, která si můžou dovolit ztrácet mobily i limitky sneakersů. Ale jaký to všechno dává smysl? Kde je střed kruhu?
Nesmírně pilný filmař Steven Soderbergh tu jako u většiny svých děl nezůstává u režie, ale dělá si i kameru a střih. Je vidět, jak ho všechny ty profese baví: vést etnicky, věkově i výrazově odlišné herce (od afektovaných Claire Danes a Dennise Quaida přes nepříjemnou Zazie Beetz a impozantní CCH Pounder po bezejmenné začátečníky), snímat těkavou ruční kamerou pulzující New York, montovat ze záběrů dohromady jednotlivé scény i celou příběhovou konstrukci...
Hlavní vyprávěcí princip – smíchat dohromady co nejvíc nesourodostí a tajemství – je nicméně na Uzavřeném kruhu tím nejzajímavějším i nejožehavějším zároveň. Náznaků a (dočasných) nedořečeností je někdy až moc a překombinovanost převládne nad diváckým zájmem. To je ale hlavně věc scenáristy a showrunnera Eda Solomona, Soderbergh dělá, co umí jako málokdo.
Napínavá, leč frustrující podívaná je k vidění na HBO Max.