Video placeholder

Zkáza světa, rozklad času a skvělý Hiddleston – druhá série Lokiho je must-watch pro fanoušky cestování časem

Jakub Švejkovský

Multivesmír, v němž tok času kdysi pevně hlídal Úřad časových odchylek (Time Variance Authority, zkráceně TVA), je chaotičtější než kdy dřív. Loki ve druhé sérii stejnojmenného seriálu neřeší nic menšího než jak zachránit nejen své přátele, ale především samotný svět. Nalezne bůh lsti a falše recept na záchranu v době před 140 lety, anebo v osobních příbězích svých nejbližších? Skvělou šestidílnou sérii sci-fi podžánru, které představuje cestování časem, v osmdesátkovém hávu streamuje platforma Disney+.

Loki coby avengerský spin-off sice patří do Marvel Universe, každopádně si nadále rozvíjí svou individuální linku. Stejně jako v první sérii i v dalších šesti dílech ukazuje Tom Hiddleston své herecké mistrovství. Severskému bohu lsti a falše dodává tolik uvěřitelnou úlisnost, také ale umí situaci odlehčit vtipem a stále více ukazuje i nepoznanou Lokiho tvář – obětavost a starost o druhé. Nově se musí vypořádat s nepříjemnou záležitostí v podobě vlastního časového skluzu, kdy se nekontrolovatelně propadá do různých časových rovin. Dokáže nějakým způsobem poslepovat postupně se rozkládající čas a odvrátit tak zkázu světa?

Nic nevyprchalo z chemie, která od úplného začátku perfektně funguje mezi Hiddlestonem a Owenem Wilsonem coby Mobiusem. Dříve blonďatý (v seriálu šedivý) sympaťák konečně přichází na kloub tomu, co ho tak táhne k vodním skútrům.

Doslova castingový majstrštyk se podařil tvůrcům v případě Ke Huy Quana – herec, jenž debutoval v roce 1984 ve snímku Indiana Jones a Chrám zkázy, dodal potřebně ztřeštěné charisma hlavnímu technikovi TVA Ouroborosovi.

Zcela jinou hereckou rovinu představil Jonathan Majors – v první sérii působil jako „ten, jenž zůstal“, v druhé řadě se pak představil coby nejistý koktavý vynálezce Victor Timley. Stěžejní postavu pro vytvoření TVA diváci potkávají nejprve jako malého chlapce na chicagském předměstí a poté o dvě dekády později v roce 1893 na světové výstavě rovněž v rozvíjející se metropoli amerického Středozápadu.

Oproti první sérii se čtyřnásobil režisérský post – taktovku šesti dílů si mezi sebe rozdělili vesměs méně známí mladí režiséři Kasra Farahani, Justin Benson, Aaron Moorhead a Dan DeLeeuw. Nad oběma sériemi drží hlavní tvůrčí ruku Michael Waldron.

Tvůrci opět výrazně sází na osmdesátkové interiéry a několik časových rovin v rámci osmdesátých let, které jsou doplňovány hudbou z dané dekády. V ani jedné z řad nicméně nebylo vysvětleno, proč se uchýlili k tomuto období, do něhož zasadili i přístroje umožňující cestování časem. Možná jen nenašli dostatečně pádný argument pro fakt, že retro zkrátka táhne.

Zároveň je patrná velká snaha pečlivě dbát na detaily v leitmotivu celého příběhu – v cestování časem. Na své si rozhodně přijdou milovníci tohoto sci-fi podžánru. Napříč jednotlivými časovými rovinami se hlavní hrdinové přesouvají především po USA, přičemž dojde i na úsměvnou krátkou zmínku o útěku z legendární věznice Alcatraz…

Ačkoliv je druhá série žánrově precizní, jednou z jejích mála negativních stránek je občasná nepřehlednost děje – pakliže jakási chaotičnost až mystičnost byly záměrem tvůrců, tak uspěli dokonale. Některým divákům tak bohužel až nepříjemně často může dát zabrat, aby se vyznali ve spletitých problémech týkajících se toku času.

Druhá série to ve svém závěru neříká explicitně, každopádně je pravděpodobné, že se Loki vrátí minimálně ještě ve třetí sérii. A to je určitě dobře. Zábavně chaotické cestování časem které táhne výtečný Tom Hiddleston a spol., si ještě alespoň jednu řadu rozhodně zaslouží.