Video placeholder

Seriál Ohníčky všude kolem je skvělým reprezentantem žánru lidově nazývaného „všichni jsou víte kde“

Kateřina Kadlecová

Ohníčky všude kolem. Výborný, v pořadí druhý román americké spisovatelky Celeste Ng letos vyšel ve Světové knihovně Odeonu už potřetí a já na Amazon Prime objevila stejnojmenný seriál z dílny Hulu. V Ohníčcích všude kolem mimo jiné hraje Reese Witherspoonová živou definici ženské, jakým se v americkém kontextu hanlivě říká Karen, a najdete v nich tolik různých problémů dospívajících i jejich rodičů, že se ty titulní ohníčky rozhoří i ve vás.

Ocitáme se v pozdních devadesátých letech v Shaker Heights, poklidném předměstí Clevelandu, kde mimochodem sama autorka románové předlohy strávila část dětství. Usedlíci Shaker Hights chtějí mít všechno přesně podle šablony – stejně vysoké trávníky na předzahrádkách, stejná maloměstská sídla, stejné úspěšné a dobře zorganizované životy. Jenže v dodávce přivandrují dvě černošky, nonkonformní výtvarnice Mia se svými temnými tajemstvími (hraje ji Kerry Washingtonová) s krásnou, asi šestnáctiletou dcerou Pearl, a s nimi přijde divočina.

Katalyzátor dospívání

Dům po rodičích jim pronajme lokální novinářka, celoživotní šprtka a povýšená snobka Elena Richardsonová (to je ta Karen oscarové hvězdy Reese Witherspoonové), která se s oduševnělou Miou touží spřátelit a angažuje ji jako pomocnou sílu ve své domácnosti, hlavně v kuchyni. Čtyři Richardsonovic děti jsou každý pes jiná ves a každé se ke dvěma zajímavým, přitažlivým ženám vztahuje jinak. Jisté je, že charismatické nomádky Mia a Pearl poslouží jako katalyzátor dospívání všech zúčastněných včetně matky rodu (nebo matky roku?) Eleny a že vztahový propletenec směřuje k očištění a zároveň ke katastrofě…

Zkušená seriálová scenáristka a v tomto případě i showrunnerka Liz Tingelaarová dokázala neuvěřitelné: v osmi hodinových dílech se soustavně něco děje a příběhovým liniím ani jednou nespadne řemen, ani jednou se v ději neztratíme, zápletky zůstávají překvapivé a emoce zjitřené, ať už jde o objevování sexuální identity, ztrátu dítěte, obětování práce rodině v duchu středostavovských tradic přes všechnu proklamovanou emancipaci. Řeší se přetvářky, podvody, zrady i úklady. Jak je dnes běžné a vhodné, zkoumá se rasa, třída, ženská kariéra, podoby mateřství, průvodní jevy nelegální migrace i gender, ale kupodivu to není otravné, didaktické ani přitažené za vlasy. Ano, servírka a konceptuální umělkyně Mia je extrémně nesympatická a její zkroucené grimasy a přehrávání Kerry Washingtonové vás párkrát nadzdvihnou. Stejně tak nevděčnost čtyř Richardsonovic spratků (skvělé herectví všech představitelů dětských rolí je třeba ocenit!) a soustavné prudění jejich benjamínka, komplikované pubescentky Izzy.

Ohnivá pecka knižně, nebo v bedně?

Ovšem celé to drží skvěle pohromadě. Třeba i díky režisérce čtyř epizod Lynn Sheltonové, která krátce po odvysílání seriálu zemřela na akutní leukémii – což skvěle doplňuje subžánr seriálu Ohníčky všude kolem, lidově nazývaný všichni jsou v prdeli. Každopádně je tenhle seriál dobrým důvodem přečíst si tři všechny tři česky vydané romány Celeste Ng – nebo zaplatit streamingové službě Amazon Prime 79 korun měsíčně, tedy výrazně, minimálně dvaapůlkrát nižší částku než za Netflix a HBO, a zhltnout tuhle ohnivou pecku.