Griselda aneb vraždící mafiánka jako obětavá supermatka. Letošní seriálová sezóna začala hodně ostře!
Když natočí novinku tvůrci, kteří stáli u zrodu věhlasu Netflixu, a ještě je to seriál na podobné téma, jaké měl ten, s nímž kdysi dobyli svět, nemůže nás to nezajímat. Griselda, minisérie z dílny autorů Narcos, která na Netflixu odstartovala 25. ledna, má navíc všechny atributy ambiciózního titulu: kontroverzní obsah, atraktivní kulisy a silnou ženskou hrdinku v podání hollywoodské krasavice proměněné k nepoznání.
Osud někdejší kokainové královny, Griseldy Blanco, slibuje Netflix odvyprávět v šesti hodinových dílech plných hedonistických večírků, bílého prášku a posléze i krve. Zrovna tou se, pravda, v prvních třech epizodách poskytnutých novinářům nezvykle šetří, ale lze předpokládat, že jí přibude, protože v odborných pramenech se o Griseldě mluví jako o vůbec nejkrutějším mafiánovi. Rodačka z kolumbijské Santa Marty prý neváhala vraždit ženy, děti, ba dokonce ani vlastní muže, a celkem má na svědomí minimálně dvě stě a možná prý i dva tisíce životů, byť oficiálně jí usvědčili pouze ze tří vražd.
Příběh Griseldy Blanco, která v sedmdesátých letech ovládala drogový trh na Floridě, přitahoval filmaře odnepaměti. Ještě za jejího života vznikl dvoudílný dokument Kokainoví kovbojové, a poté, co ji v roce 2012 zabili na cestě z masny, přišly na řadu i hrané příspěvky: telenovela La viuda negra a televizní film Griselda: Kokainová kmotra.
Je také více než příznačné, že ten nejvýpravnější a nejvymazlenější seriál o Griseldě Blanco vznikl právě teď, v době, která zbožňuje superhrdinky: jakkoli Griselda spadá spíše do kategorie antihrdinek, mezi řádky nemůžeme nečíst obdiv k ženě, která se dokázala prosadit v apriori mužském prostředí.
Režisér Andrés Baiz a producent Eric Newman sice striktně odmítají, že by Griseldě vystavěli pomník, současně však diváka nutí, aby k ní choval když ne přímo sympatie, tak alespoň pochopení. Griseldu líčí jako oběť nepřízně osudu a matku, která by se pro blaho svých dětí nechala klidně zabít - ale ještě raději zabije ty druhé. V první půlce série ji, pravda, brzdí jisté morální zábrany a když už někoho zlikviduje, rozhodně jí to nenechává chladnou; to ale úplně nekoresponduje s všeobecně vžitým obrazem Griseldy-monstra, do nějž zřejmě dozraje až v dalších dílech.
Minisérie, jež se zcela jistě nevyhne srovnání s Narcos, byť její autoři zjevně dělali vše pro to, aby nebylo co srovnávat, rozhodně není bez šťávy. Rozjíždí se sice poněkud klopotně, ale jakmile se začne podnikavá dívka snažit, přestane vám být její osud lhostejný a povezete se s ní na vlně osmdesátkové euforie.
Griseldinu vynalézavost, urputnost a hrdost, vlastnosti, jimiž přivádí do problémů nejen sebe, ale i všechny okolo, prodává netflixovská novinka více než obratně a i Vergara je v téhle poloze věrohodná. Bohužel jen v ní. Tam, kde má někdejší sitcomová hvězda zahrát složitější emoce, přepne do režimu telenovela a zahraje jen velké prázdné nic doprovázené popotahováním z cigarety. Charisma jí nechybí, ale uměřenost ano - ke škodě seriálu, který jinak přesně ví, co vyprávět.
Uvidíme, co s hereččiným výrazem udělá proměna ve vraždící stvůru. Uvidíme, co s ní udělají další vrstvy make-upu a protetiky, bez nichž se, předpokládám, neobejde letitější verze Griseldy. Až další díly ukážou, zda má Griselda dostatek munice na to, aby se stala proklamovanou událostí sezóny, anebo jí pouze slibně rozjede.