Ostře sledované vlaky

Ostře sledované vlaky Zdroj: CNC / Zbyněk Chnapka

Strojvedoucí rychlíku projel minulý týden u Domažlic z doposud nejasných příčin spuštěné návěstidlo „Stůj“
Automatickým evropským bezpečnostním systémem ETCS je vybaveno pouhých 569 kilometrů tratí z celkových 9377
2 Fotogalerie

Ostře sledované vlaky: Po neštěstí u Domažlic Reflex zjišťoval, jak je to s bezpečností na kolejích

Oldřich Tichý

Poctivá odpověď na otázku, zda je cestování po českých kolejích bezpečné, není jednoznačná a dá se rozdělit na jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Ta dobrá: Jízda vlakem je po letu letadlem nejméně riziková, auto je mnohem nebezpečnější. Špatná zpráva je, že ve srovnání s evropským průměrem je v České republice dráha výrazně méně bezpečná. Naše železnice je zastaralá, zanedbaná a na její modernizaci i rozvoj jde málo peněz.

Obrovská rána, skřípění stovek tun bortícího se plechu, kouř a křik raněných. Čelní srážka mezinárodního rychlíku Západní expres z Mnichova do Prahy s osobním vlakem převážejícím cestující na trase mezi Plzní a Domažlicemi se minulou středu krátce po osmé hodině ráno zapsala mezi největší tuzemská vlaková neštěstí posledních třiceti let. Zemřeli oba strojvedoucí a jedna cestující, záchranáři se museli postarat o 67 zraněných, z čeho pět bylo ve velmi vážném stavu.

Kromě českých zdravotníků muselo na místo vyjet i několik sanitek z nedalekého Německa. Přes tragické následky jde ještě mluvit o štěstí, že vše nedopadlo daleko hůř – srážka byla tak silná, že rozjetý rychlík zatlačil protijedoucí osobák pětasedmdesát metrů zpět proti směru jeho jízdy.

V čem je problém?

Téměř ihned po nehodě se kromě zjištění, že strojvedoucí rychlíku projel z doposud nejasných příčin spuštěné návěstidlo „Stůj“, začalo nahlas mluvit o tom, že k neštěstí přispěla také zastaralost českých železnic. Nehoda se totiž stala na trati, která je sice jedním z hlavních mezinárodních tahů z Česka do západní Evropy, stále je na něm ale z Plzně až do německého Schwandorfu jednokolejka, jako když se trasa Domažlice–Plzeň v roce 1861 otevírala. Mezinárodní rychlíky, regionální osobní doprava i nákladní spoje se tak mohou křižovat jen v zastávkách a výhybnách, kde je kvůli tomu přidána druhá kolej.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!