Cyril Höschl: Svět chce být klamán, ať je tedy klamán aneb Jak pomocí seriálů a filmů vznikají iluze a klamy
Třicáté výročí založení televize Nova názorně ukazuje i na to, jak se dá umně pracovat v oblasti parasociálních vztahů, v nichž se zaměňuje realita s iluzí a fikcí.
Ruku v ruce s oblibou nekonečných seriálů, filmů a prezentací na sociálních sítích sledujeme fenomén, nad kterým zůstává rozum stát. Pořád narůstá počet případů průniků reality a fikce, kdy obecenstvo zaměňuje herce z obrazovek či filmového plátna za autentické postavy, k nimž si vytváří citový vztah. Před 40-50 lety jsme na psychiatrii vídali pacientky, které se zamilovávaly do Karla Gotta a byly přesvědčeny o tom, že on je také miluje. A někdy dokonce trpěly bludem, že s ním spí a podobně. Tato záměna iluze za realitu byla tehdy považována za čistou patologii. Dnes je tomu jinak. Těmto přeludům mysli podléhají i jinak zdraví jedinci.
Výrobci iluzí
Výrobcům příběhů a iluzí takový stav spíše vyhovuje, protože jejich motivací je být „na trhu“, být viděni a slyšeni a vydělávat peníze. Za účelem připoutání diváka či posluchače používají celkem laciné triky, z nichž se časem stala klišé. Důmyslné pokusy v neurovědách ukazují rozdíl mezi strachem, to jest odpovědí na konkrétní hrozbu tady a teď, a úzkostí, jež je vnímána spíše jako neurčitá obava z neurčitého nebezpečí v budoucnosti. Zatímco strach je modelovatelný pomocí potenciace úlekové reakce podmíněným podnětem, úzkost je modelovatelná potenciací úlekové reakce kontextem. Když přijdete k zubaři, máte možnost nechat se ošetřit bez anestezie. A protože jste se naučili, že drnčení zubní vrtačky o sklovinu předchází jejímu průniku ke kořenům a s tím spojené prudké intenzívní bolesti, vaše úleková reakce spočívající přinejmenším v sevření očních víček je zesílena. Nicméně už i samotný příchod do ordinace, která nevěstí nic dobrého a je ozvláštněna různými strašidelnými nástroji, kořenovými vrtáky, kleštěmi a páčidly, vyvolává určitou nepohodu a pocity tísně. Takže když se v takovém prostředí něco stane, leknete se daleko víc než někde v kavárně po nedělním obědě. Tomu se říká potenciace úlekové reakce kontextem. A toho právě využívají televizní a filmoví tvůrci.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!