Metropole v mezičase: Koalice věčných soupeřů v Praze funguje. Přetrvávají ale problémy s byty či dopravou
Nové vedení Prahy má za sebou politicky nečekaně harmonický rok. Na první pohled divoká koalice je v klidu a nehádá se. Ve většině oblastí nenastala revoluce a Praha jen plynule navazuje na předchozí volební období. Co se v pražské politice děje? A proč návrat ODS a primátora Bohuslava Svobody toho zatím mnoho nezměnil?
Po téměř půlročních jednáních v hlavním městě před rokem vznikla koalice, ve které jsou dřívější nesmiřitelní soupeři. Pirát Zdeněk Hřib před volbami říkal, že vládnout v Praze s ODS nebo ANO je jako vybírat si mezi ptačí a prasečí chřipkou. Bohuslav Svoboda zase o Hřibově vládnutí krátce před volbami Reflexu řekl, že jej lidé prosí, aby „ukončil ten marasmus“. Teď už více než rok vládnou společně. A navenek překvapivě spokojeně. Manželství z rozumu a z nutnosti funguje. Jak je to možné?
Doprava: posun doleva?
O tom, jak bude Praha v tomhle období vypadat, se rozhodlo v povolebních jednáních. Koalice SPOLU poté, co nedopadla možnost menšinové vlády s podporou hnutí ANO, musela přistoupit na požadavky Pirátů a STAN. Výsledky byly následující: většinu v městské radě mají Piráti a Starostové a nezávislí, kteří jsou si v kontextu hlavního města bližší a vidí podobně bydlení i dopravu. V programovém prohlášení se proto vedení zavazuje, že v dopravě bude Praha dávat přednost MHD. V kapitole o životním prostředí najdete dokonce slib, že se česká metropole stane „nejzelenějším městem na světě, kde je i v létě příjemně“. Takhle přímočaré progresívní formulace nebyly ani v programu předchozí koalice, kde chyběla ODS, a naopak v ní byla Praha sobě s Janem Čižinským.
Programové fráze jsou samozřejmě jen jedna stránka politiky. Tou další jsou přijatá konkrétní rozhodnutí. I v tom nové vedení města jde podobným směrem jako to minulé, a to zvlášť v dopravě. Asi nejzářnější příklad toho je chystaná úprava Severojižní magistrály v centrální části – tedy v tom nejznámějším úseku mezi Těšnovem, hlavním nádražím a Národním muzeem. Před historickou budovou nádraží mají přibýt přechody pro chodce, nové stromořadí, oddělená cyklostezka a širší chodník. Politici SPOLU přitom dříve říkali, že jakákoli úprava magistrály bude možná až po dokončení okruhů. Loni v květnu však pražská rada hlasovala o těchto úpravách magistrály a schválila je jednomyslně – tedy i všemi hlasy SPOLU, včetně primátora Svobody.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!