Proklínáte kvalitu českých dálnic aneb Proč zůstává římský beton na rozdíl od našeho tisíce let neporušený
Nemůžete si vynachválit kvalitu českých dálnic nemluvě o silnicích druhé a třetí třídy? V budoucnu by letní opravy cest mohly vydržet déle než do prvních mrazů. Geologové z Univerzity v Utahu rozluštili složení římského betonu, který v průběhu času na rozdíl od moderní směsi bytní a zpevňuje se. Může za to směs sopečného popela, vápna, mořské vody a kousků sopečného kamene.
Římská mola, hráze, přístavy i některé cesty stojí i patnáct set let poté, co je opustila noha posledního římského centuriona. Nyní vědci odhalili složení odolného „mořského betonu“. Za tajemstvím římského betonu stojí především dlouhodobě probíhající reakce mořské vody se sopečným materiálem, která strukturu ve výsledku zpevňuje.
Spoluautorka studie o složení pozdně starověkého betonu Marie Jacksonová vyjádřila obdiv nad vynalézavostí Římanů. Odhaduje, že nad konečnou podobou směsi, používané v pozdním období, museli strávit extrémní množství času.
Zatímco moderní směs betonu je založena na tzv. portlandském cementu, jehož struktura se po ztvrdnutí nemění a vnější vlivy tak začnou materiál dříve či později narušovat, složité mineralogické procesy, k nimž dochází v římském betonu, zabraňují puklinám a porušením ve zvětšování.
Marie Jacksonová říká, že díky rozluštění římského tajemství se otevírá zcela nová perspektiva pro přemýšlení o výrobě betonu. „To, co považujeme za korozní reakci, může mít na cement blahodárný účinek v podobě vzrůstající odolnosti materiálu v čase.“
Zjištění poskytují klíč k receptu na beton, který by nebyl vyráběn za vysokých teplot a produkce oxidu uhličitého. Nový cement inspirovaný Římany má podle odborníků potenciál k využití především v přímořských oblastech. Přídavky sopečného materiálu do běžně užívané směsi by však mohly představovat naději na zlepšení kvality betonu obecně. Třeba vás to po cestě na dovolenou po cně. (ování.„mořského betonu"rozbitých českých silnicích trochu utěší.