Oficiální zahájení předvolební kampaně hnutí ANO - ilustrační snímek

Oficiální zahájení předvolební kampaně hnutí ANO - ilustrační snímek Zdroj: E15 Michael Tomeš

Přetahovaná o voliče přehledně: Jak vypadá volební potenciál měsíc před volbami?

Jakub Švec

Volební potenciál ukazuje, o jak velkou část voličů mohou jednotlivé strany nebo koalice před blížícímí se parlamentními volbami usilovat. Měsíc před volbami má podle průzkumu Kantar CZ a Data Collect pro Českou televizi největší volební potenciál koalice Spolu. Jak jsou na tom ostatní strany a koalice? Podívejte se na přehlednou infografiku.

Svůj volební potenciál však reálně nemohou naplnit všechny strany do plné míry, jelikož o své voliče mezi sebou soutěží. Například hnutí ANO se o voliče „přetahuje“ s KSČM, ČSSD nebo s Přísahou. Čím více tedy ANO posiluje (uplatňuje svůj volební potenciál), tím více oslabují zmínění konkurenti (a přicházejí o své potencionální voliče).

V dalším bloku stran, které se snaží získat podobné voliče, nalezneme SPD, Trikolóru, a i zde opět KSČM nebo Přísahu. O své voliče soutěží i liberální strany seskupené do dvou koalic – Spolu a Piráti se STAN. Z těchto dvou uskupení vykazuje větší volební potenciál koalice Spolu, který dosahuje 31,5 %.

Která strana má pak největší nenaplněný potenciál? Jinými slovy, která strana má největší rozdíl mezi svým volebním potenciálem a tím, kolik této straně aktuální průzkum přisuzuje?

Z těchto dat je patrné, že tandem dvou liberálních koalic má největší nevyužitý potenciál. Součet tohoto nevyužitého potenciálu u koalic Spolu a Pirátů se STAN je 17 %, část potenciálních voličů mají však společných. ČSSD má taktéž velký nevyužitý potenciál, jako jediná z uvedených stran má dokonce větší nevyužitý volební potenciál (6,5 %) než aktuální preference (3,5 %).