Návrat Husákovy éry? Naše země vzkvétá, lidi mají radost, hlásá premiér Babiš. Opravdu?
Úměrně s blížícími se volbami vzrůstá četnost oslavných pajánů premiéra Babiše a vládní propagandy. Postavili jsme, zařídili jsme, plníme sliby, jsme nejlepší, lidé jsou spokojení. Realita ovšem nesedí a nejednoznačné jsou i průzkumy veřejného mínění.
„Bude to peklo, dezinformace, lži, o mně, o hnutí. Česká republika prosperuje,“ uvedl Andrej Babiš v další promluvě na svém facebookovém účtu. „A já jsem byl za vámi. Lidi mají radost, covid končí, vracíme se do normálu. Zažíváme nejlepší období v historii samostatného Česka. My jsme pro to udělali maximum, máme konkrétní výsledky. Máme data, máme čísla a vy to přece sami vidíte. Nevěřte těm dezinformacím, pokud my budeme ve vládě, tak se vám bude dařit dobře,“ naléhal.
Na špičce Evropy
Skutečně covid končí, když se ministerstvo zdravotnictví připravuje na návrat třetí vlny a stovky tisíc seniorů stále nejsou očkovány? Podobně heroicky je šéf ANO vykreslován ve volebních materiálech. „Manažer. Premiér České republiky. Nejúspěšnější ministr financí v historii země. Za jeho vlády se Česká republika dostala v ekonomických ukazatelích na špičku Evropy.“
Tyto chvalozpěvy připomínají éru normalizace, plnění pětiletých plánů a proslovy Gustáva Husáka. „Kriticky a náročně jsme posoudili cestu, kterou jsme minulého roku prošli v politickém životě, v přestavbě hospodářství a společnosti… Ať vzkvétá naše vlast – Československá socialistická republika,“ pravil poslední komunistický prezident.
Babiš dnes používá podobnou rétoriku, i když ideologicky méně kostrbatou. Podstata je ovšem prakticky totožná: lakovat situaci narůžovo, zamlžovat problémy a neúspěchy svádět na někoho jiného, nejčastěji na opozici. Neváhá přitom demagogicky fabulovat, o čemž svědčí příklady domnělých úspěchů na sociálních sítích.
Virtuální realita
„Pro levnější mobilní data jsme dělali maximum. Oproti roku 2011 jsou desetkrát levnější,“ pochlubil se naposledy premiér. Mnozí pamatují jeho příslib vstupu čtvrtého mobilního operátora kvůli příliš drahým datům, který se nekonal. Ceny mobilních dat sice skutečně poklesly, ale v souběhu s celosvětovým trendem.
Jak si stojí Česká republika dnes? Ceny mobilních dat jsou třetí nejvyšší v Evropě po Řecku a Kypru a ve světovém žebříčku jsme dokonce na 210. místě z 230 sledovaných zemí za Mikronésií a ostrovy Turks and Caicos. Opravdu je čím se chlubit?
Kvanta údajně splněných slibů vláda předvádí ve výstavbě dopravní infrastruktury. Data a čísla, jimiž tak rád a často operují premiér a jeho nejbližší spolupracovníci Karel Havlíček a Alena Schillerová, ovšem silně pokulhávají za předvolebními sliby.
Hnutí ANO před čtyřmi lety avizovalo výstavbu 170 kilometrů nových dálnic. Babišovi „odborníci“ v resortu dopravy od roku 2018 do letošní zimy dokončí pouhých 105 kilometrů, tedy průměrně 26 kilometrů ročně. Pro porovnání, za jejich předchůdců bylo v letech 2006 až 2010 ročně zprovozňováno průměrně 56 kilometrů dálnic.
Premiér se pyšní, že se Česko dostalo za jeho vlády v ekonomických ukazatelích na špičku Evropy. Pravý opak je pravdou. Zdědil jednu z nejméně zadlužených ekonomik v Evropě a dnes se v tomto žebříčku propadáme. Česko je druhou nejrychleji se zadlužující evropskou zemí a mezi léty 2019 až 2024 nás čeká podle plánovaných rozpočtových schodků nejvyšší nárůst dluhu v EU.
Zdražování? To chce klid
Hnutí ANO zatlouká i další aktuální problém, jedno z nejrychlejších zdražování zboží a služeb v Evropě, jež zaskočilo i Českou národní banku (ČNB). Inflace v srpnu stoupla na 4,1 procenta a už dnes se citelně promítá do cen potravin, bydlení, stavebnictví, pohonných hmot a energií.
V takové situaci je nejlépe vidět, jak se majiteli Agrofertu vyplácí vlastnit média a obsadit státní instituce svými lidmi. Do Mladé fronty DNES, která za největší problém dneška považuje uprchlíky, přispěchal člen bankovní rady ČNB a nominant ANO Aleš Michl s uklidňujícím komentářem s výmluvným titulkem „Nebojte se inflace, to chce klid“.
Nevládní ekonomové ovšem tak klidní nejsou. Vysoká míra inflace podle jejich názoru hned tak neskončí a podíl na tomto stavu přičítají nejen vnějším globálním vlivům, ale i přístupu Rusnokovy ČNB a výdajově expanzivní politice vlády.
13 procent spokojených
Babišovy deníky ovšem nejsou jedinou převodovou pákou vládní propagandy, vykreslující husákovskou virtuální realitu vzkvétající země. Například lídr opoziční formace Spolu Petr Fiala čelil na portálu Novinky otázkám, zda se její kampaň nerozchází s majoritním vnímáním Čechů, kteří jsou prý nejvíce spokojeni za posledních dvacet let.
Jaká je skutečnost? Novinky vycházejí z průzkumu agentury CVVM z konce července. Zjistil sice, že spokojenost s politickou situací od června mírně stoupla, ale pořád dosahuje pouhých 13 procent, zatímco polovina oslovených lidí je nespokojena. „Stávající hodnocení politické situace tak zůstává horší, než bývalo v období od druhé poloviny roku 2018 do září roku 2020,“ uvedli autoři průzkumu.
Mezi oblasti, s nimiž jsou lidé podle CVVM nejméně spokojeni, patří vedle celkové nálady ve společnosti hospodářská politika, stav veřejných financí, hospodářská kriminalita a korupce, což se jistě Babišově „protikorupční“ vládě nehodí do krámu. Odkud vzaly Novinky údaj o většinové spokojenosti veřejnosti, zůstává záhadou.
Podobné výsledky přinesl aktuální průzkum agentury Data Collect, podle něhož hodnotí současnou politickou situaci jako špatnou 76 procent lidí a jen pětina je s ní spokojena. Stojí za pozornost, jak se liší od téhož dne zveřejněného průzkumu agentury STEM, která naměřila v poslední době nejvyšší hodnotu hnutí ANO.
STEM se vymyká
Zatímco STEM ohlásil pohodlné vítězství ANO ziskem 32,4 procenta, jež by bylo schopno ve sněmovně vytvořit většinu s SPD, agentura Data Collect mu přisuzuje 25 procent, přičemž Babišova opozice soustředěná ve dvou blocích by mohla sestavit vládu. Stále platí, že jediným skutečným průzkumem voličských nálad jsou volby a až pětina lidí se rozhoduje poslední týden kampaně. Jak je ale možné, že se tyto průzkumy tak liší?
Vysvětlení může spočívat v různých metodách sběru dat, ale u agentury STEM nelze přehlédnout, že se její naměřené výsledky hnutí ANO výrazně odlišují od všech aktuálních průzkumů ostatních agentur. Agentura STEM také v posledních letech zpracovávala analýzy pro ministerstvo financí, jimiž marketingově zaštiťovalo svoje projekty v čele s EET. Jen náhoda? Možná.