Kdo podporuje Babiše? Po podnikatelích, byznysmenech a celebritách mu zbyl holič
Zdá se, že český národ na názor celebrit na politiku hodně dá. A ve štábech politických kampaní to dobře vědí. Nejzářnějším příkladem využívání známých jmen pro politickou propagaci je hnutí ANO Andreje Babiše, jehož start byl na angažmá slavných a úspěšných lidí přímo založený. Ale jak je tomu dnes po 11 letech v politice a nespočtu kauz? Kdo má tu odvahu se k Babišovi ještě veřejně přihlásit?
Někdy je to až úsměvné, ale z neznámého důvodu mají některé celebrity dojem, že jejich názory a politické apely jsou společensky relevantní. Mytická představa toho, že jsou jakýmsi delegovaným svědomím národa, je často pudí k tomu, aby exhibovali ve prospěch politických stran či kandidátů. Neminou volby, aby někdo více či méně známý nemanifestoval podporu nějakému politickému subjektu, a to ať už veřejným vyjádřením, účinkováním v reklamě nebo přímo vlastní kandidaturou.
To je fenomén, který se objevuje napříč českou politikou od nepaměti. Běžné politické strany zakládají svou image na programu a leaderech. Hnutí ANO při svém vzniku nemohlo pro absenci konkrétní vize a bez zkušených a známých politiků obstát bez podpory celebrit, a jeho kampaně tak stály na populistických catch all heslech a známých tvářích. Taktika, která se oplatila dobrými volebními výsledky plus minus fungovala i další roky, ovšem ideová vyprázdněnost hnutí časem nepominula.
Od Hnutí ANO, které se původně profilovalo jako strana podporující podnikatele a živnostníky a která má být nástupcem tehdy rozervaných tradičních pravicových partají, se nejprve odvrátili známí podnikatelé a lidé z byznysu, a to především proto, že se hnutí zpronevěřilo původně deklarovaným pravicovým slibům a stalo se spíše levicově populistickou stranou.
Fakt, že celebrity politice zase tolik nerozumí, potvrzuje skutečnost, že jejich odliv od Babiše nastal pozvolna a později. Za to, že nakonec odešly, mohly především neustálé skandály Andreje Babiše, které špinily pověst nejen hnutí, ale zákonitě i jeho podporovatelů. Z celé plejády herců, zpěváků a byznysmenů dodnes Babišovi vydržel jen málokdo. Jedním z nich je i bývalý moderátor Aleš Juchelka, který je i poslancem a členem Hnutí ANO. Během prezidentské kampaně s Babišem jezdí po republice a moderuje jeho vystoupení k voličům. Podobně je v kampani angažován i žokej Váňa, který vystřídal více politických stran, ale nyní je zastupitelem karlovarského kraje za Hnutí ANO. To, že časté pády z koně nejsou úplně ideální kvalifikační předpoklad pro politickou kariéru, vědí i u Babiše ve štábu, protože ačkoliv Váňu s sebou tahají během kampaně po všech čertech jako známou tvář, ke slovu před občany ho v podstatě nikdy nepustí.
Deficit známých tváří je pro Babiše problém, bez nich totiž není zvyklý dělat kampaň, jenže po letech převlékání kabátů, skandálů a problémů se zákonem už zkrátka není kde brát. I proto se Babiš chytá kde koho a v poslední době se mnohokrát nechal vidět s tzv. barberem Lukášem Valčuchou alias Laky Royal. Holič s potetovanou tváří, který proslul tím, že stříhal slavné lidi (včetně Babiše), v médiích otevřeně mluvil o svém dětství v dětském domově i o problémech s hazardem. Nic proti panu Lakymu, v tom, co dělá, je asi dobrý, ale to, že Babiš (skutečný gangster) využívá někoho, kdo jako gangster vypadá, taky o lecčems svědčí.
Uvidíme, jestli Valčuchovo angažmá v kampani přinese Babišovi nějaké body u sociálně slabých občanů, jejichž životní sen svým způsobem prožívá. Jediný, kdo na tomhle partnerství profituje, je opět pouze Babiš.