Zrušit obecní zastupitelstva: Babiš se snad nadobro zbláznil?
Někdy si říkám, že mě už nemůže nic překvapit, ale opět jsem se mýlil. Já bláhový Jihomoravák! Andrej Babiš se nechal slyšet, že hnutí ANO (tedy on) chce zrušit obecní zastupitelstva.
Miliardář říká mazaně - Proč se mají hádat nějací v podstatě líní politici na zastupitelstvu? Ať se tyto „kecárničky“ zruší. České, moravské a slezské obce a kraje přece může řídit jen osvícený starosta a hejtman, ne? A následuje Babišovo oblíbené a z minulých voleb úspěšně osvědčené - obce a kraje řídit jako firmy!
Jako učitel správního práva říkám silným hlasem – je to protiústavní výmysl a de facto i nesmysl!
Laskaví čtenáři, víte, že zastupitelstvo obce (města, městyse, městské části či obvodu ) je nejvyšší orgán obce (města, městyse, městské části či obvodu ) a je jako jediný orgán obce expressis verbis (tedy výslovně) ukotveno v naší normě norem – ano v Ústavě ČR.
Takže i kdyby citovaná „Babišova manažerská neo-konina“ prošla příští Sněmovnou, Senát ji snad zablokuje. Možná jsem naivní, ale stále věřím v tuto demokratickou pojistku. Senát sice není levný, ale tady nás snad ochrání.
Pravda vyskytly se už i náznaky, že Babiš chce (či bude chtít) zrušit i horní parlamentní komoru - Senát, jako zbytečnou „žvanírnu“. Nicméně snad tak daleko jeho turbo-idea řídit stát jako farmu, pardon firmu nezajde. Jsem zde optimista.
Brzdy a rovnováhy
Na právnických fakultách, alespoň tedy v rámci demokratických právních států, se již mnoho desítek let učí o zásadní teorii Checks and balances, ( na francouzských univerzitách jako „ Freins et contrepoids“, tedy teorii Brzd a rovnovah ). V čem spočívá?
Vše o parlamentních volbách 2017 na Reflex.cz >>>
Prazákladem montesquieuovské teorie brzd a rovnovah je, aby v systému mocenské dělby žádná složka státní (veřejné) moci nezískala přednostně dominantní postavení a neohrozila demokratickou povahu politického zřízení.
Na obcích (a krajích) by díky Babišovu nápadu - zrušení obecních rad a zastupitelstev - došlo k nevídanému vychýlení municipálních vah. Moc by byla koncentrována v rukou samojediného starosty obec (resp. hejtmana hraje). Kdo by pak vykonával funkci demokratické městské (krajské) opozice? Stranou ponechme nyní provozní „technikálie“ – kdo by řídil obec (město, kraj) v čase starostovy nemoci či dovolené.
Dámy a pánové, za tohle jsme zvonili klíči v roce 1989? Řídit obec a kraj, jako firmu – děkuji nechci!
Autor je právník a VŠ pedagog