Michal Horáček

Michal Horáček Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Horáček jde do boje o Hrad bez podpory politiků, zato s neomezeným rozpočtem

Oliver Adámek

„Moc bych si přál, aby se země úsměšků proměnila v zemi úsměvů“ – s těmito slovy otevřel loni v listopadu svou prezidentskou kampaň jeden z favorizovaných kandidátů Michal Horáček. Od té doby stihl sesbírat dostatek podpisů, zveřejnit program, ale také představit sbor poradců, který budil místy rozpačité reakce. Co chce na Hrad přinést známý textař a antropolog, čtěte v prvním z profilů prezidentských kandidátů.

Co se týká transparentnosti, vzal to Horáček v kampani skutečně z gruntu. Na svém webu vyvěsil negativní lustrační osvědčení i lékařské zprávy dosvědčující jeho zdravotní způsobilost. Protože si kampaň bez problému uhradí z vlastních prostředků, nepřijímá žádné dary a stav svého transparentního účtu, na nějž přispívá jen on sám, průběžně zveřejňuje.

Program Michala Horáčka

Základ programu Michala Horáčka tvoří devět dlouhodobých bodů. Mezi nimi uvádí postoj k migraci, vzdělávání, ale i rovnosti žen a mužů. U většiny témat se zdá Horáček být blízko politickému středu, nehýbe se často příliš ani na jednu, ani na druhou stranu, sází především na pozitivní hesla. V tématu obrany zaujme jeho neotřelý návrh na vytvoření „evropského četnického sboru připraveného plnit úkoly na pomezí policejních a vojenských schopností“. Podle Horáčka by byl dobrým doplněním NATO a levnější variantou ve srovnání se společnou evropskou armádou.

Ve sběru podpisů se mu zadařilo nejrychleji ze všech kandidátů – 50 tisíc jich měl už před létem a v září hlásil přes 80 tisíc. Pomoc se sběrem nabídl v červnu i dalším dvěma kandidátům Jiřímu Drahošovi a Marku Hilšerovi, nabídku nicméně přijal jen druhý jmenovaný.

V rozhovoru pro Reflex řekl, že by jako prezident také jmenoval premiérem předsedu vítězné strany, druhý pokus o sestavení vlády by ale Andreji Babišovi rozhodně neslíbil a už vůbec by nepřipustil dlouhodobou existenci vlády bez důvěry.

Kampaň před prezidentskými volbami

Kromě kontaktní kampaně Horáček nepodceňuje ani prezentaci na sociálních sítích. Na správu facebookového profilu si v začátku kampaně najal Jaroslava Cermana, studenta žurnalistiky a sociologie známého pro vtipné a ironické statusy.

Videa dělá pro Horáčka Robin Kvapil z hnutí Žít Brno, kterému se právě s Cermanem podařilo na Facebooku napálit bývalého senátora Vyvadila. Vedle toho spustil Horáček web 100dni.cz, kde nechává fanoušky hlasovat o tom, co by měl po příchodu na Hrad udělat jako první. Nejpopulárnější je zatím slib zrušit bezpečnostní kontroly u vstupu na Pražský hrad.

Zatím se ale nezdá vůbec jisté, že k tomu bude mít příležitost. Bookmakeři i výzkumné agentury jej většinou řadí až jako třetího za Miloše Zemana a Jiřího Drahoše. Horáček ale může ve finiši překvapit, kampaň bude mít jistě silnou a na rozdíl od rivalů jej zatím přímo nepodpořila žádná politická strana.

Fortuna

Michal Horáček je známý především ze shwbusinessu jako textař a producent a také jako zakladatel sázkové kanceláře Fortuna. Tu spoluzakládal hned na začátku roku 1990. V roce 2004 ji majitelé prodali za 2,4 miliardy korun.

 

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

O ekonomických dopadech prezidentských voleb čtěte na E15.cz