Radnice jako dojná kráva. Narostl u vás také počet místostarostů nebo uvolněných radních?
Již více než měsíc máme po komunálních volbách. Zaplaťpánbůh. Řečeno s klasikem - volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Povolební rozbor ostatně již provedlo několik politologů, já bych jako učitel správního práva rád upozornil na jeden opomíjený obecnější problém, který aktuálně opět vyjíždí na povrch.
Jak erudovanější čtenáři vědí, v rámci obecní samosprávy působí tzv. uvolnění a neuvolnění politici. Uvolnění se činnosti pro svou obec či město věnují tzv. na plný úvazek, tedy opouštějí své pracovní místo např. chirurga, úředníka nebo truhláře. Naopak ti tzv. neuvolnění mají „práci na radnici“ jako vedlejšák, a nadále pracují ve svém původním zaměstnání, tak jako před volbami.
Uvolnění zastupitelé – zpravidla to bývá starosta a někdy místostarosta – stojí městskou pokladnu mnohem více než ti neuvolnění. To dává smysl, uvolněný politik je na radnici mnohem častěji než ten tzv. neuvolněný, a měl by tak i odvést více práce. Stranou teď ponechme, že někdo za hodinu udělá více smysluplné práce než někdo jiný/á za den či dva dny.
Čísla hovoří
Uveďme si konkrétní čísla, ať nemluvíme jen obecně. Vezměme si pod drobnohled menší města s počtem obyvatel mezi deseti až dvaceti tisíci obyvateli. Odměny komunálních politiků se totiž odvíjí od počtu obyvatel jejich obce či města.
Uvolněný starosta zde bere 67 tisíc měsíčně, neuvolněný starosta cca 40 000 Kč za měsíc. Neuvolněný místostarosta třicet šest tisíc a uvolněný pěkných 60 tisíc měsíčně. A teď pozor, uvolněný radní v městečku výše zmíněné velikosti pobírá 52 000 tisíc, naopak neuvolněný radní „jen“ 8 tisíc měsíčně. Všechny odměny jsou samozřejmě v hrubém.
Ve větších městech jsou odměny vyšší. Avšak pro náš příklad jsem záměrně nechtěl populisticky vybírat rovnou velká města, ale menší městečka, na která se leckdy zapomíná a mnozí jejich radní se tváří, že berou jako odměnu chleba s dietním máslem.
Čím více místostarostů, tím krásnější město?
Pozorujeme nárůst počtu místostarostů, například jedna čtrnáctitisícová brněnská městská část jich nyní vykouzlila čtyři oproti minulým dvěma. Ale to je problém celé země, jednotlivá konkrétní města a městečka zde nechci jmenovat, znáte to, to je hned oheň na střeše. A nerad bych podzim života strávil chozením po soudech s uraženými konšely.
Satiricky možno dodat, že naopak naštěstí nedochází k nárůstu počtu starostů, pravda jistou roli v tom hraje zákonem daná skutečnost, že starosta může být ex lege jen jeden.
Hodně dobře uvolnění radní
Ale dosti ironie, nárůst počtu místostarostů není jediná finanční zátěž. On se nám rozmohl i jiný nešvar: nárůst počtu uvolněných radních na úkor těch neuvolněných, připomeňme u cca čtrnáctitisícového města či městské části je to 8 tisíc versus 52 tisíc každý měsíc. A to zde ještě nehovoříme o povinných pojistných odvodech za uvolněné radní, což při více než padesátitisícovém platu je též nezanedbatelná částka, že?
Samozřejmě čím větší (resp. lidnatější) město, tím větší rozdíly. Do dějin správního práva se zapsalo jedno statutární město, kde vytvořili trafiku, pardon pozici „uvolněného radního městské části pro legislativu“, přičemž městské části, jak známo, podle zákona o obcích, nesmí samy vydávat ani obecně závazné vyhlášky, ale ani nařízení městské části. Co tam ten hodně dobře uvolněný koaliční radní vlastně čtyři roky dělal se již asi nikdo nikdy nedozví.
A propos, vážení přátelé, hlídáte si počet místostarostů a uvolněných radních u vás v obci? Měli byste, koneckonců jsou placeni z vašich daní.
Praktická rada na závěr
Někteří čtenáři a hlavně čtenářky si občas stěžují, že leckteré naše glosy prý nejsou užitečné pro obyčejné lidi, to se pokusíme na závěr dnes vylepšit.
Víte jak odstranit skvrnu od kávy, pakliže vás na schůzi obecního zastupitelstva či rady někdo poleje?
Skvrnu stačí pokapat citrónem, nechat cca 10 minut působit a pak očistit vlažnou vodou nebo vlhkým hadříkem. To platí pro neuvolněné, uvolněné i velice uvolněné členy zastupitelstev.
Autor je právník a VŠ pedagog.