Velikán bez titulu: Přestože nikdy nevyhrál, je Stirling Moss považován ze jednoho z nejlepších závodníka všech dob
Automobilové závodění minulého století patřilo mezi nejextrémnější formy zábavy. Nedokonalá technika a menší důraz na celkové bezpečí až s hrozivou pravidelností připravovaly o život desítky jezdců. Za podstupované vzrušující nebezpečí se jim dostalo jak přízně, tak nepochopení. Mezi oddané milovníky volantu a okruhů se neodmyslitelně zapsal i bojovný Brit Sir Stirling Moss. Dodnes platí za nejlepšího pilota všech dob, který nevyhrál titul mistra světa.
Už kořeny ikonického závodníka naznačovaly, jakým směrem se budou ubírat jeho zájmy. Narodil se roku 1929 v meziválečném období do londýnské rodiny amatérských nadšenců pro motoristické sporty Alfreda a Aileen Mossových. Zacházení s volantem si tak osvojil již v útlém věku. Vášeň pro rychlá kola zdědila i mladší sestra Pat, z níž se stala úspěšná jezdkyně rallyových soutěží.
Ačkoliv se Stirlingovi dostalo poměrně nákladného vzdělání, škola ani učení ho neoslovily a tomu odpovídaly i studijní výsledky. Kvůli svým židovským kořenům z tatínkovy strany se navíc stal terčem posměchu a narážek ostatních spolužáků.
Síla volantu
Otec budoucího vítěze 212 závodů o kariéře strávené v kokpitu motorového stroje nechtěl původně ani slyšet, svého syna plánoval naučit zubařské řemeslo, a zajistit mu tak společensky uznávané postavení. Velké příběhy se však obvykle nerodí z konformních rozhodnutí a 19letý Stirling se odhodlal utratit našetřené peníze z koňských soutěží za zálohu na okruhový monopost. Svými výkony si rychle vysloužil pozornost z vyšších tříd a o 3 roky později už měl na kontě první velkou cenu Formule 1.
Po kvalitních výsledcích se slabšími vozy se britský talent dočkal smlouvy s předním týmem. Na sezonu 1955 podepsal s Mercedesem, kde utvořil týmové duo s legendárním Juanem Manuelem Fangiem. Na stupínek nejvyšší ve stejném roce poprvé vystoupal symbolicky při domácí Velké ceně Británie.
Navzdory 16 kariérním vítězstvím se Stirlingovi nikdy nepodařilo vyškrábat na konečnou první příčku v bodovém hodnocení jednotlivců. Od roku 1955 do roku 1958 čtyřikrát za sebou skončil druhý. Ve 3 případech jej předčil týmový kolega a arcirival Fangio, nejblíže k titulu však měl v sezoně 58. Tehdy o jediný bod prohrál s krajanem Mikem Hawthornem.
Osudový okamžik
Závodění na hranici fyzikálních možností dostihlo i Stirlinga. V roce 1962 při soutěži Glover Trophy ztratil kontrolu nad svým monopostem a v rychlosti 160 km/h naboural. Ze zničeného vozu jej záchranáři vyprošťovali 45 minut. Po převozu do nemocnice byl diagnostikován s poškozením mozku, což mělo za následek částečnou nehybnost levé strany těla a měsíční kóma. Paralýza za půl roku odezněla, kvůli zhoršenému zraku a reflexům se ale Moss rozhodl pověsit helmu a rukavice na hřebík. „Věděl jsem, že pokud se vrátím, tak zabiju sebe nebo někoho jiného,“ komentoval Stirling.
Z milovníka adrenalinu a vůně benzínu se poté stal úspěšný podnikatel. V roce 2000 jej princ Charles pasoval do šlechtického stavu za zásluhy v oblasti motorsportu. Sir Stirling Moss zemřel v pondělí 12. dubna po dlouhém boji s nemocí. „Jednoduše zavřel své krásné oči a bylo to,“ sdělila médiím jeho žena Susie.