Nový fenomén se jmenuje podcast. Jak vybrat ten nejlepší?
Ještě před nedávnem novinka pro fajnšmekry, dnes už povinná výbava každého člověka, který dbá na svůj všeobecný přehled. S podcasty se zkrátka roztrhl pytel. Nejlepší tvorbu tohoto druhu ocení anketa Podcast roku. Hlasovat může i široká veřejnost a vítěze nejlepších podcastů budeme znát už 10. června.
Mluvené slovo zažívá renesanci a svůj podcast má už pravděpodobně i vaše teta z druhého kolene. Aby ne. Výrobní náklady jsou poměrně nízké a poptávka naopak opravdu vysoká. Pryč jsou doby, kdy si na podcastech ujížděli jen mileniálové – ačkoli právě oni stále ještě tvoří tu nejsilnější posluchačskou základnu. Díky dostupnosti v mnoha světových jazycích a nepřeberné škále témat od ekonomiky přes ekologii, byznys a marketing až k popkulturním a lifestylovým tématům jsou podcasty mezi širokou veřejností stále oblíbenější.
Dalším důvodem jejich popularity je bezesporu i možnost poslouchat je téměř kdekoli, zejména na cestách, při sportu nebo třeba ve vaně. Svoje vlastní podcasty mají dnes nejen rádia, časopisy nebo bývalí youtubeři, ale i stand-up komici, herci, popularizátoři vědy a další slavné osobnosti. Jednoduše řečeno všichni ti, kteří mají světu co říct.
Když se podíváme na statistiky, zjistíme, že nejpopulárnější jsou podcasty v asijských zemích, zejména v Jižní Koreji, v Hongkongu a na Tchai-wanu. Z evropských zemí pak vede Španělsko, Irsko nebo Švédsko, za kterými se v těsné blízkosti drží Spojené státy americké.
Co se věku týká, stále převládá věková skupina 18–34 let, podcastu před rádiovým zpravodajstvím dá však přednost i skupina 35–44. Mluvené slovo, které můžete streamovat, stahovat a odebírat, však pomalu, ale jistě prostupuje i do skupiny 45+, stále se však pokládá za způsob, jak se přiblížit zejména mladším lidem, kteří na běžné formy informačních kanálů zanevřeli.
Z hlediska statistik se můžeme podívat i na témata – prvenství drží zpravodajství, politika a mezinárodní události společně s vědou, technikou, byznysem, médii a zdravotnictvím. V těsném závěsu pak najdeme lifestylová témata jako jídlo, módu, umění, literaturu a cestování, dále pak tematické podcasty o kriminalitě, společenských problémech či sportu.
Vzhledem k tomu, jaký boom zažily podcasty v loňském roce, budou jistě statistiky z roku 2020 ještě o mnoho zajímavější... Češi milují mluvené slovo už od dob, kdy si v postýlkách pouštěli z rádia legendární pořad Hajaja. A trvá to dodnes. Jenže doba se mění a čím dál víc lidí se noří do zvukového světa podcastů.
Nejzajímavější českou podcastovou tvorbu ocení anketa Podcast roku. Soutěží se ve třech kategoriích, kterými jsou Veřejnoprávní podcast, Autorský podcast a Cena odborné poroty. Hlasování probíhá na webu podcastroku.cz od 12. 5. do 8. 6. 2020 a výherci budou vyhlášeni ve středu 10. června. Výherci získají kromě prestiže a mediální propagace také techniku pro točení podcastů jako mikrofony, reproduktory, mobilní telefony a další produkty. Podobné ceny jsou připraveny i pro hlasující.