Koněvmen: Dvanáct malých betonových Koněvů zaplavilo Žižkov

Koněvmen: Dvanáct malých betonových Koněvů zaplavilo Žižkov Zdroj: Václav Minařík

Sochařský projekt Koněvmen: Instalace dvanácti betonových Koněvů na Žižkově
Sochařský projekt Koněvmen: Instalace dvanácti betonových Koněvů na Žižkově
Sochařský projekt Koněvmen: Instalace dvanácti betonových Koněvů na Žižkově
Sochařský projekt Koněvmen: Instalace dvanácti betonových Koněvů na Žižkově
Sochařský projekt Koněvmen: Instalace dvanácti betonových Koněvů na Žižkově
17 Fotogalerie

Prahu zaplavilo 12 malých Koněvů. Betonové sochy kontroverzního vojevůdce najdete na Žižkově

Marek Gregor

Dvanáct barevných trpasličích Koněvů z betonu se usadilo kolem Koněvovy třídy. Proč tam jsou a kdo je tam umístil? Nejen to se dozvíte v článku.

Díky letošnímu ročníku Landscape festivalu Žižkov 2020 oživily část Prahy 3 na čtyři desítky většinou subtilních výtvarných a architektonických intervencí, jako je třeba Pocta Karlu Malichovi od Aleše Hnízdila nebo Trubkoun Litult Kurta Gebauera. Davidu Černému pro změnu „uteklo“ jedno Miminko z televizní věže až na střechu žižkovského Atria, streetartista Timo vyzdobil jedním ze svých hesel čelní stěnu menší budovy na Ohradě a hned několik architektů dočasně zpříjemnilo žižkovská zákoutí – jako příklad jmenujme prostorový zásah Davida Vávry na Kostnickém náměstí.

U nás zvítězil projekt Koněvmen – dvanáct sošek jakýchsi apoštolů falešné morálky, rozesetých kolem Koněvovy třídy. Betonové korpusy, vzniklé podle odstraněné bubenečské sochy maršála Koněva, ne náhodou připomínají zahradní trpaslíky, tak dobře známé z frců na výpadovkách na Německo nebo Rakousko a estetikou odkazují k „umču“ Kurta Gebauera nebo Milana Knížáka.

„Jde o uměleckou trojreakci na situaci a okolnosti provázející odstranění sochy Ivana Stěpanoviče Koněva, která byla přemístěna do bezpečného místa, protože docházelo k jejímu opakovanému poškozování barvou a památník se stal poutním místem odpůrců i zastánců jejího odstranění. Eskalace absurdit, výhrůžek a diplomatických přestřelek vyvrcholila 7. června vyhoštěním dvou ruských diplomatů, kteří se měli podílet na korekci nepohodlných osob spojených s odstraněním zmíněné sochy z roku 1980,“ píše se v prohlášení skupiny slezských umělců kolem prostoru Gottfrei v Opavě.

Václav Minařík, jeden z tvůrců, pak dodává: „Myslím, že původní sochu Koněva jsme celkem věrně zminiaturizovali, kynoucí ruku nahradili pěstí.“ Umělci pak korpusy okolorovali: jednou připomínají Jokera, podruhé Batmana, jindy zlatému maršálovi vetkli na prsa rudou hvězdu.

Svým dílem, které je jasným komentářem k dění kolem deinstalace mnoha soch, umělci ještě jaksi mimochodem nastolili další otázku: Když už jsme měli odvahu po revoluci přejmenovat Leninovu třídu na Evropskou, není na čase vrátit jedné z hlavních žižkovských tříd dřívější název? Jenže jaký? Za monarchie se jmenovala Vídeňská, pak Poděbradova, za druhé světové války Brněnská a po válce opět Poděbradova, až pak se objevila Koněvova.

Další fotografie najdete v novém tištěném Reflexu, který je v prodeji od čtvrtka 25. června >>>

Reflex 26/2020Reflex 26/2020|Archív