Video placeholder
Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima
8 Fotogalerie

Ghost of Tsushima: Krvavá cesta pochybností a pomsty jako z filmu Akiry Kurosawy

Martin Bartkovský

V pátek 17. července vychází exkluzivně pro konzoli Playstation 4 hra Ghost of Tsushima. Naše redakce dostala možnost si hru zahrát ještě před vydáním, a nabízíme vám proto recenzi s předstihem. Nemusíte se však obávat zásadních spoilerů v příběhu, zaměříme se spíše na hru jako celek a její mechaniky.

Ghost of Tsushima je dějově zasazena do konce 13. století, kdy probíhala v Japonsku tzv. první mongolská invaze, jejíž první vlna se odehrála na ostrově Cušima. K celému tématu vám velmi doporučujeme rozhovor s odborníkem na středověké Japonsko Jakubem Zemanem, který brilantně popisuje, co je ve hře reálné a co umělecká licence autorů ze studia Sucker Punch. Zážitek z hraní vám to rozhodně vylepší.

Jako hráč se ujímáte role Jina Sataie, šlechtického syna, který vyráží na cestu za pomstou. Jeho úhlavním nepřítelem je mongolský vůdce Khotun Khan, velitel invazních cušimských vojsk. Obě postavy jsou smyšlené, protože rodinné tradice jsou v Japonsku natolik vážnou a respektovanou věcí, že tvůrci nechtěli do příběhu zasadit reálné postavy. To jim dává velkou míru svobody v tom, jak postavy jednají, a tvůrci toho využívají na maximum.

Pokud bych měl shrnout hru Ghost of Tsushima jednou větou, pak je to svižný a hezký Assassin‘s Creed, po kterém jsme dlouho volali a naservírovat nám ho muselo jiné studio. Případně se dá také říct, že to je Sekiro pro hráče, kteří ve hře neradi umírají a chtějí si užívat plynulý průchod stylovou japonskou krajinou. V obou větách je sice pravda, ale omezit Ghost of Tsushima jen na přirovnání ke dvěma konkurenčním titulům by bylo neuctivé. Sama hra má hned několik unikátních mechanik, které jinde nenajdete.

Rozsekat deset nepřátel najednou? Žádný problém!

Pokud jste sledovali trailery a gameplaye od tvůrců, pak vězte, že už máte dobrý obrázek o tom, jak to ve hře funguje. Vaše postava ovládá jak techniky neohroženého samurajského válečníka, tak kradmé a nečestné praktiky zabijáka ve stínu. Nejefektivnějším způsobem, jak hrou procházet, je samozřejmě tyto styly kombinovat. Pokud ale chcete všechno sesekat na hromadu svou katanou, žádný problém. Stejně jako budete-li se chtít celou hrou proplížit. Coby samuraj máte možnost nepřátele vždy na začátku vyzvat k epickému souboji a jedním úderem popravit až trojici nepřátel. Zpočátku to je automatická výhoda, jak ale postupujete příběhem, soupeři jsou těžší, a když vás vyprovokují k úderu ve špatný čas, máte zaděláno na pořádný problém.

Obecně lze ale říct, že souboje jsou v Ghost of Tsushima snadné. S trochou herní praxe a správným načasováním můžete rozsekat třeba deset nepřátel v rychlém sledu. Když se dostanete do problémů, pomůže jeden dobře mířený šíp, vrhací nože či dýmovnice. S tímto arzenálem, který ve hře odemknete velmi brzo, nebude žádná nepřátelská pevnost problémem. Ovládnout různé postoje a komba se navíc vyplatí, když narazíte na šermířský souboj s bossem, kterých ve hře rozhodně není málo. Při kradmém způsobu boje vám pomohou dvě věci. Zaprvé všechny protivníky (kromě nepřátelských generálů) zabijete zezadu jednou ranou a zadruhé to nejsou žádní lumeni. Umělá inteligence není v této hře na nejvyšší úrovni a občas vám soupeři sami v podstatě naběhnou na vaši dýku tantó.

Řada herních prvků je unikátní. Cestu k nejbližšímu místu zájmu vám ukazuje vítr. K bonusové svatyni vás dovede lištička, jindy cestu ukáže žlutý pták. Své dovednosti vylepšujete oblíbenou samurajskou činností – sekání několika bambusových stvolů jedním úderem. To představuje opravdovou tlačítkovou výzvu a zmáčknout vše ve správném pořadí dá občas zabrat. V dalším momentu hry dostanete kotvu s lanem a budete se mezi stromy houpat jako Spider-Man. Bonusové zdraví načerpáte v jezírku s horkými prameny, a když potkáte krásné místo, hned na něm můžete složit haiku.

Ve hře je opravdu tuna sběratelských předmětů a vedlejších úkolů. Chválil jsem si, že ve hře nemusím šplhat na věže jako v již zmíněném Assassinu či Far Cry, ale to jen do chvíle, než jsem zjistil, že podobným stylem objevuji zapomenuté svatyně. Tady je naštěstí průchod vždy originální a ani po delším čase mě tato činnost nezačala nudit.

Režisér Kurosawa by měl radost

Tím, co má ale v Ghost of Tsushima hlavní slovo, je estetika. Ta hra je prostě krásná. Ať už jde o nekonečné padání listí, zlověstné bouře či lesy poseté milionem květin. Všechno je tu trochu přehnané, a vy se tak ocitáte spíše v japonské samurajské bajce než v historickém příběhu. Hra nemá příliš RPG prvků, vaše zbroj má většinou je tři atributy, u zbraní většinou vylepšujete jen jejich sílu. Na čem se ale vyřádíte, jsou kosmetické úpravy. Můžete kombinovat různá brnění, pokrývky hlavy i masky a to vše si nechat přebarvit do mnoha odstínů.

Hráčovu marnivost umocňuje ještě fotografický mód, který jsem ještě nikde neviděl. V libovolném momentu můžete hru zastavit, zvolit si fotoaparát s požadovanými vlastnostmi, změnit třeba počasí, směr a sílu větru i přidat padající okvětní plátky. Pokud si v tomto libujete, budete uspokojeni mírou vrchovatou. Co musím vyzdvihnout, je pak náročnost hry. I při dokonalých přírodních animacích předl můj klasický Playstation 4 jako kotě, žádné hučení se nekonalo a Ghost of Tsushima je tedy výborně optimalizovaná.

Estetice se pak podřizuje i kamera při vyprávění a animacích. Pokud znáte dílo japonského režiséra Akiry Kurosawy, budete tu jako doma. Některé záběry jsou vyloženě stejné jako v Sedmi samurajích. To všechno ještě umocní mód Samurai Cinema, který si můžete kdykoli během hraní zapnout a který převede obraz do zrnitého černobílého spektra a zvuku sebere hloubku a přidá naléhavost. Nedílnou součástí tohoto módu je i japonský dabing. Bez toho vám hru nedoporučuji hrát, je famózní a skvěle dokresluje atmosféru. Dá se naštěstí zapnout zvlášť a vy tak nemusíte hrát jen černobíle. Americká verze není špatná, ale jakmile si jednou pustíte „původní“ znění, už nebudete chtít jinak.

Příběh hry není nijak přehnaně originální, ale má silné momenty. Není to ale klasická cesta za pomstou. Hlavní hrdina musí na ostrově plném nepřátel najít spojence a při plnění úkolů začne zpochybňovat nedotknutelný samurajský kodex a chování těchto válečníků. Mongolští velitelé nejsou tupí krvaví nájezdníci, ale brilantní taktici, kteří mají nepřítele dokonale přečteného a svou krutost kombinují i s laskavostí, díky které získají řadu Japonců na svou stranu. Pro Japonce byla mongolská invaze natolik zásadním momentem, že v některých aspektech zcela změnila způsob jejich života. A právě to se v příběhu snaží hra místy reflektovat.

Zdlouhavé animace a špatná kamera

Hra má samozřejmě i celou řadu záporů. Váš pohyb i souboje jsou opravdu svižné, o to horší je fakt, že řada animací, které ve hře vidíte stokrát, nelze přeskočit. Jinův nahý zadek, který se noří do horkého jezírka, pak uvidíte častěji, než by vám bylo pohodlné. Druhým záporem je kamera při soubojích. Svůj pohled nemůžete na jednotlivých nepřátelích zamykat tak, jako je tomu u Soulsborne her, a občas je tak chaotická kamera vaším největším nepřítelem.

I když jsem popsal celou řadu unikátních momentů výše, stejně se neubráníte pocitu, že hrajete japonského Assassin‘s Creeda či orientální Far Cry. Pokud máte odehrané všechny hry z těchto sérií, možná vás po čase Ghost of Tsushima omrzí. U mě se to sice nestalo, ale často jsem si u hraní kladl otázku, zda tento styl her už není překonaný. Podobné uchvácení jako u God Of War, třetího Zaklínače či Kingdom Come se nekonalo. Hra mě svými mechanikami potěšila, ale ničím extra nepřekvapila a ani k jedné z postav jsem si nevybudoval hluboký vztah.

Závěrem lze říct, že Ghost of Tsushima je skvělou samurajskou jízdou se vším, co k ní patří. Japonská estetika i samurajské souboje jsou na té nejvyšší úrovni. Pokud patříte mezi fanoušky tohoto historického období, určitě si hru zahrajte. K absolutní spokojenosti by stačilo jen vychytat těch pár much, ubrat postav a přidat nějaké výraznější a klidně omezit otevřenost světa po vzoru God of War, aby byla akce intenzivnější, a máme tu kult. Třeba s druhým dílem?

Na podcast s odborníkem na japonskou kulturu Jakubem Zemanem o hře Ghost of Tsushima se můžete podívat zde: 

Video placeholder
Reflex Podcast - Mistr bojových umění Jakub Zeman o videohře Ghost of Tsushima • Reflex.cz