Pandemie vzala seniorům strach z online světa. Návštěvnost uživatelů 65+ roste enormním tempem!
Na světě nenajdeme snad nic, co by mělo pouze negativní dopad. I ty nejčernější situace a scénáře dokáží vybičovat k nové akci, přinést nové příležitosti. Stejně je tomu s pandemií koronaviru. Co dává? Solidaritu, nové přístroje, ale i ochotu učit se novým věcem.
Díky pandemii se v nových technologiích začali více orientovat senioři. Situace je přiměla najít odvahu ovládnout moderní komunikační technologie a vstoupit do online světa. Že se jim daří, dokazuje mimo jiné i nejrychlejší nárůst návštěvnosti skupiny 65+ na webech s online kurzy nebo s online akčními letáky.
Nejrychlejší internetizace seniorů v dějinách
Můžeme „vsadit boty“, že rok 2020 přinese extrémní nárůst počtu seniorských domácností, které mají připojení k internetu. Data z ČSÚ za rok 2020 sice ještě dlouho dostupná nebudou, k dispozici však máme data z portálů s akčními letáky, kde návštěvnost skupiny nad 65 let rostla nejrychleji ze všech věkových kategorií, jak vidíte v grafice.
Nakupování se stalo plánovaným
Zvýšily se nejen počty návštěvníků portálů se slevovými letáky, ale též uživatelů, kteří si stáhli letákové aplikace. Proč je tomu tak? Hlavním důvodem nebyla absence tištěných letáků, roznáškové služby u nás i během pandemie fungovaly velmi dobře.
Manager projektu Kimbino.cz, kde návštěvnost v první polovině roku 2020 stoupla na tři miliony uživatelů, vidí za jejím nárůstem jiné důvody, převážně plánování: “Díky aplikaci Kimbino, se lidé mohli snáze naučit plánovat své nákupy efektivněji. Vzhledem k tomu, že jsme najednou mohli nakupovat méně často, staly se možnosti online sledování slev a plánování nákupů mnohem žádanějším artiklem pro všechny věkové skupiny. Nejvíce však zájem rostl u pandemií nejohroženější skupiny - u seniorů.”
Jak tráví čas senioři na internetu?
Hlavními motivy seniorů, kteří si domů pořídí internet, jsou podle výsledků několika dotazníkových šetření zejména touha po častější komunikaci s rodinou, návštěva online vzdělávacích akcí, často i internet banking nebo pohodlné online listování slevovými letáky. Jednu z detailnějších analýz si můžete projít zde.
Bohaté zkušenosti s ochotou seniorů učit se navštěvovat virtuální kurzy mají i v neziskové organizaci Centrum Elpida, která působí jako vzdělávací centrum zaměřené i na seniory. "Pro seniory je to úplně nová věc, ale jsou strašně šťastní, že to takto funguje. Jak je jejich zvykem, tak i do virtuální třídy se dostaví dříve, aby si ještě stihli popovídat se svými kamarády, a zůstávají i po hodině, protože jsou nadšení, že se zase všichni vidí. Evidentně to všichni zvládají. Občas někdo z videokonferencí vypadne, nebo mu zamrzne počítač, ale i tohle překonají,“ popsal serveru Aktuálně.cz své poznatky ředitel centra Jiří Hrabě.
Bezpečnost především
Online svět skýtá nezměrné výhody, ale také může být zdrojem virtuálního nebezpečí, podobně jako reálný život. Každý senior, který se pravidelně vydává na internet, by měl být od svých blízkých poučen alespoň v základních pravidlech online bezpečnosti, která najdete i na adrese e-bezpečí.cz.
Senioři jsou schopni se na internetu učit rychleji, než bychom čekali
Senioři nám během pandemie ukázali, že i přes svůj věk se dokáží brilantně přizpůsobit novým situacím a výzvám. Zatímco některé školy s online výukou ani nezačaly (pouze dětem posílaly úkoly emailem a zase si je emailem nechávaly odeslat ke kontrole), spousta seniorů se poměrně svižně připojovala k virtuální výuce.
Doufejme, že i mladší věkové skupiny je budou následovat, že konečně v ČR dotáhneme do konce dlouho chystané projekty online finančního úřadu, otevřeného bankovnictví nebo elektronické identifikace občana na jednom místě pro všechny úřady, včetně bank (tzv. Národního bodu pro identifikaci a autentizaci).
Díky pandemii vidíme, že pro veřejnou správu není důvod nadále váhat s digitalizací veřejných služeb, senioři jsou totiž schopní se trendu flexibilně přizpůsobovat. Výsledky našich zjištění jsou zároveň výzvou pro soukromý sektor. Na internetu se znásobila cílová skupina 65+. Je na firmách, jak toho využijí, nicméně weby a aplikace s intuitivním ovládáním na pár kliknutí jim mohou s oslovením této skupiny významně pomoci.