Návrhářka Kamila Vodochodská: Rozjetý vlak módního průmyslu nejde zastavit, jde jej alespoň zbrzdit
Cítíte, že nezvládáte zkrotit svou vášeň pro pořizování nových a nových stylových kousků oblečení? Utratíte ve fast fashion řetězcích majlant a pak se doma nad kupou nového oblečení užíráte výčitkami? Pak byste měli zvážit workshop s módní návrhářkou, koučkou a slow fashion terapeutkou Kamilou Vodochodskou, která poradí, jak módu udělat zodpovědnou a dlouhodobě udržitelnou. Při výběru šatníku si stačí pouze osvojit pár návyků a pravidel a máte vyhráno. Tedy skoro vyhráno.
Podle údajů z roku 2019 jsou konfekční kusy oblečení z klasických oděvních gigantů průměrně nošeny 3x až 5x a pak se z nich stává odpad. Mnohdy za to může nízká kvalita, kvůli které se jen po pár nošeních z halenek stanou oprané cáry. Někdy oblečení z fast fashion obchodů nic není, ale my, zhýčkaní rychlou dobou, kdy si můžeme dovolit kupovat nové, laciné outfity několikrát do měsíce, tričko odepíšeme jen z rozmaru. Takto brutálně konzumní styl života nevydrží věčně – zdroje se postupně vyčerpají a prostředí zdevastuje.
Kamila Vodochodská vidí oděvní průmysl jako vlak, který sice už nejde zastavit, ale jde jej alespoň co nejvíce zbrzdit: „Věřím, že i malá změna k lepšímu je lepší než žádná. A vůbec nezáleží na tom, zda proběhne v domečku na zelené louce nebo v kabince některého z konfekčních řetězců. Dnešní svět nepotřebuje stovky dokonale a stoprocentně udržitelných jedinců. Akutně potřebuje miliony těch, kteří začnou své nákupní zvyklosti měnit k lepšímu alespoň o kousek. A to i za cenu, že budou dělat chyby. Důležité ale je se z nich poučit a už je neopakovat,“ říká Vodochodská.
Pokud jste už překonali fázi nezřízeného konzumu, ale dále chcete chodit pěkně oblečení a cítit se ve svých modelech dobře, možná vám připadá, že na cestě za udržitelnějším šatníkem je spousta překážek. Jenže je to opravdu tak těžké? Kamila Vodochodská, která se pohybuje ve světě módy už dvacet let, vás dokáže přesvědčit, že kroky k odpovědnému oblékání nejsou těžké. Stačí se držet několika bodů.
- Nepotřebujete set oblečení v každé své oblíbené barvě – zkuste metodu capsulování Často se stává, že si pořídíme kousky, ke kterým se nám ve skutečnosti nic z našeho šatníku nehodí. Lákají vás zelené lodičky za výhodnou cenu? Uvědomte si, co bude, až si je koupíte. Najednou k nim musíte dokoupit další zelené doplňky. Efekt sněhové koule je na světě. Pokud se však rozhodnete vydat slow fashion cestou, je důležité začínat na základních kouscích oblečení, které mají neutrální barvy – bílou, černou, béžovou nebo šedou. S těmito odstíny jdou snadno kombinovat všechny pestrobarevné doplňky a objem skříně se ihned zredukuje.
- Výběr kvalitního materiálu, který déle vydrží, se vyplatí. Konfekční obchody v nákupních centrech jsou přeplněné nekvalitními látkami. Z nich vyrobené oblečení málo vydrží a tím začíná koloběh fast fashion. Navíc výběr nekvalitní látky může ovlivnit i vaše zdraví. Z chemikálií, které na oděvu zůstaly při procesu výroby, snadno dostanete vyrážku. Nemluvě o tom, co při kontaktu s vaší kůží dělají výrobní chemické látky dlouhodobě. Biobavlna jde sice po hmatu rozeznat těžko, ale vyplatí se na štítky triček opravdu podívat.
- Uvědomte si svůj styl – jaké všechny osobnosti se ve vás skrývají a chcete je pomocí svých šatů ukázat světu? Pokud se člověk rád prezentuje jako elegantní lev salónů, asi nedává smysl, aby si pořídil „skejťáckou“ mikinu. Někdy si sami svůj styl neuvědomujeme rovnou, je proto dobré si při zkoušení kousku představit, jak v něm při našich obvyklých činnostech budeme vypadat.
- Projděte si, v jakém počasí se budete v dané sezóně pohybovat. Letní overal může být neodolatelný. Je ale moudré si jej pořizovat, když už ze stromů padá listí a rána jsou sychravá?
- Sepište si, jak trávíte svůj čas v procentech. Má cenu kupovat si speciální běžecký oděv, pokud jdete běhat jednou za půl roku?
- Uvědomte si své tělesné proporce. Jaké přednosti nebo nedostatky má vaše postava? Až zjistíte, jaký typ postavy máte zrovna vy, poznáte lépe, které kousky budou vaší postavě lichotit.
- Při nákupu přemýšlejte do budoucna. Nekupujte si outfity na teď, ale na příštích několik let. Kým chcete být? Kde a jak se chcete prezentovat?
- Poznejte své barevné preference. Jaká barevná škála se k vám hodí, v čem se cítíte nejlépe? Kupujte si oblečení pouze v těchto barvách.
- Jaké jsou vaše finanční možnosti? Jaké jsou vaše priority? Poohlížejte se po značkách, které odpovídají také vašim cenovým očekáváním. Je dobré si ujasnit, jestli se při nákupu chcete zaměřit na eco fashion, slow fashion nebo etickou módu. Cílem eco módy je snížit dopad na životní prostředí. Slow móda se zase zaměřuje na to, aby se snížil počet kolekcí a prodloužila doba jejich střídání. Etická móda klade důraz na etické zacházení s lidmi, kteří se na výrobě oblečení podílejí. Cílem je kontrolovat jejich platové podmínky a zda je pracovní prostředí neohrožuje.
- Zamyslete se. Který ze svých kousků oblečení byste zachránili jako první? Zkuste se při výběru nových kousků oblečení přiblížit stylu vyvoleného oděvu.
- Podstupte výzvu. Většina žen má ve svém šatníku 90 % oblečení nenošeného a jen 10 % využívají aktivně. Vyberte si ze svého oblečení jen to, které nosíte opravdu rádi, a zkuste si na sebe dva týdny nevzít nic jiného. Pokud po té době nebudete mít pocit, že by vám při vybírání outfitů něco scházelo, vyplývá z toho jasné poselství: zbytek vašeho šatníku je přebytečný.
Nákupní centra by měla jít příkladem
Fungovat více udržitelně se snaží i některá nákupní centra. U nás můžeme uvést jako příklad pražské centrum Westfield Chodov. Centrum se snaží jít příkladem v oblasti nabízeného zboží. Společnost sestavila spolu se svými nájemci brožuru Průvodce udržitelnými nákupy. Patronkou projektu se stala právě Kamila Vodochodská. Udržitelnosti se ale snaží přiblížit také v oblasti provozu:
„Snaha o dosažení co nejvyšší udržitelnosti v různých aspektech fungování nákupního centra je naší dlouhodobou prioritou. Prolíná se s velmi nízkou energetickou náročností budovy, využíváním přírodních zdrojů pro její provoz v maximální možné míře, důslednou recyklací veškerých odpadových materiálů nebo podporou lokálních veřejně prospěšných projektů,“ popisuje strategii udržitelnosti marketingová manažerka centra Westfield Chodov Petra Valentová.