Zdroj: Pexels

Povinné ručení není vše. Kdy za vás pojišťovna škodu nemusí uhradit?

Reklama

Neexistuje snad nikdo, kdo by úmyslně způsobil dopravní nehodu. Pořád jsme ale jenom lidé, a tak se nám může stát, že se zamyslíme, chvíli nedáváme pozor a pak třeba nedáme přednost nebo nestihneme zabrzdit a nabouráme do jiného vozidla. S takovými událostmi se samozřejmě počítá, a proto máme povinnost si ke svému vozu vyřídit povinné ručení.

Celý název této služby zní pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a to také splňuje. Když člověk způsobí dopravní nehodu, ať už malou či velkou, pojišťovna za něj zaplatí škody na zdraví i majetku, které způsobil poškozeným. Tím chrání jak řidiče, kteří se také pohybují na silnicích, tak i svého klienta, jelikož nemusí tyto náklady platit z vlastních úspor. Existují však situace, kdy pojišťovna tyto škody uhradit nemusí nebo alespoň ne v plné výši.

Když limity nestačí

Pro většinu klientů pojišťoven je zásadní cena povinného ručení. Je to logické, nikdo přece nechce platit více, než je nezbytně nutné. Faktory, které určují to, kolik budeme platit, jsou různé a některé z nich jsou ovlivnitelné, zatímco jiné jsou neměnné. Do druhé kategorie spadá model vozu, místo bydliště a věk pojištěnce - s tím jednoduše nic moc nenaděláte.

Pak jsou tu ale bonusy a malusy nebo výběr samotné pojišťovny, což je něco, s čím už se dá pracovat. Dalším faktorem, který lze podstatně ovlivnit, jsou takzvané limity pojistného plnění povinného ručení. Jde o předem určenou maximální sumu, kterou pojišťovna za svého klienta v rámci jedné pojistné události zaplatí. Každou korunu navíc si klient musí zaplatit sám.

Minimální limit je ze zákona stanovený na 35 milionů korun, a to jak v případě újmy na zdraví, tak poškození majetku. Maximální limit, který by vás měla zajímat především, si určují pojišťovny samy, a proto se může lišit v rozmezí desítek milionů korun. Jsou věci, na kterých se u pojištění vyplatí šetřit, nicméně jak sami vidíte, limity to určitě nejsou. Kdyby ten váš na nehodu nestačil, mohli byste se zadlužit na několik desetiletí.

Jízda bez řidičského průkazu či pod vlivem omamných látek

Řízení bez platného řidičského oprávnění je vážný přestupek a zároveň také silný důvod k tomu, aby vaše povinné ručení na nehody za těchto okolností neplatilo. Pojišťovna může v takových případech uplatnit takzvané postihové neboli regresní právo, což znamená, že za vás škodu sice zaplatí, ale posléze od vás danou částku bude chtít vrátit.

Pojišťovna nebude v právu jen tehdy, když usednete za volant během vašeho zákazu provozovat vozidlo. Možnost vymáhat sumu, kterou za vás uhradila, má i tehdy, když způsobíte nehodu pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek. Takové jednání se totiž považuje za úmyslné ohrožování ostatních účastníků provozu a tím pádem je v rozporu s tím, k čemu povinné ručení vlastně slouží.

Když technická neplatí

Za vědomé ohrožování ostatních řidičů se považuje také to, když způsobíte nehodu s vozidlem, které neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Zde se však situace o něco komplikuje, protože záleží na tom, zda řidič o závadě věděl nebo ne, což nelze tak snadno prokázat. Každopádně pokud chcete mít jistotu, že vám případnou nehodu pojišťovna uhradí, měli byste stav vozidla pravidelně kontrolovat.