Zdroj: České dráhy

Vlakem stále bezpečně, České dráhy dezinfikují tisíce vozů denně

Reklama

Cestování vlakem je stále bezpečné. České dráhy a jejich dodavatelské úklidové firmy pravidelně dezinfikují osobních soupravy, denně se provádí ozonizace vozů, která dlouhodobě likviduje nebezpečné viry, bakterie a plísně. Testuje se i speciální nanonástřik, který také zabraňuje šíření virů. 

„V rámci boje s koronavirem jsme zařadili do běžného čistění souprav intenzivní dezinfekci, která odstraňuje riziko přenosu viru během cestování našimi spoji,“ říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy, a doplňuje: „V rámci výchozího, vratného a základního úklidu takto denně ošetříme tisíce vozů, které vypravujeme po celé republice. Úklidové firmy se zaměřují především na dezinfekci ploch, kterých se lidé dotýkají, jako jsou madla, kliky nebo tlačítka.“ Například Oblastní centrum provozu Střed takto dezinfikuje více než 1 200 vozů denně. V celé síti Českých drah je to pak dohromady přes 2 000 vozů každý den.

České dráhy

Národní dopravce samozřejmě ošetřuje také interiéry vozů. Provádí se to buď ozonizací, nebo aplikací dezinfekčního aerosolu, který se rozprašovačem aplikuje v celém interiéru vozu.

Ozonizace je velmi účinná

Zvlášť účinná a dlouhodobá je ozonizace interiéru vozidel. Ta se provádí po rozsáhlém úklidu vozu. Po uschnutí se zapojí ozonizační přístroj, který rozkladem vzduchu a UV lampou vytváří vyšší koncentraci ozonu, která hubí bakterie, viry a plísně. Poté se vůz ještě zkontroluje UV lampou. Celková doba této operace je přibližně 5 hodin, což vyžaduje dlouhodobější odstavení vozidel. Působení ozónu pak trvá až několik týdnů.

České dráhy

„Ozonizací, která představuje dlouhodobou ochranu našich cestujících a zaměstnanců před šířením koronaviru prošlo mnoho set osobních vozů určených jak pro dálkové spoje, tak pro regionální a příměstské vlaky. Generátory vytvářející ozón jsou umístěny například na našich pracovištích údržby v Praze, Liberci, Plzni, Českých Budějovicích a také na Moravě. K provedení dezinfekce ozónem jsou každý den přistavované další vozy,“ vysvětluje Tomáš Mohr.

Bezpečnost především

Národní dopravce přímo pořídil do svého vlastnictví 10 generátorů ozonu, které rozmístil po celé síti do nejvytíženějších lokalit. Generátory jsou určeny jak k ozonizaci osobních vozů, tak současně pro dezinfekci pracovišť provozních zaměstnanců. Jedná se o další postupný krok v rámci inovace čistění vozů, který národní dopravce plánuje zavést na běžné bázi. Tato zařízení projdou pilotním projektem, a pokud se technologie osvědčí, bude používání generátorů základní součástí čištění vozů. České dráhy pak pořídí potřebné množství generátorů pro pokrytí všech potřebných pracovišť.  

České dráhy

České dráhy testují také zcela nové formy ochrany před šíření virů. Ve spolupráci s Moravskoslezským krajem, společností NanoZone a Zdravotním ústavem Ostrava byl proveden speciální nanonástřik, který omezuje na minimum výskyt a přežívání virů a bakterií v interiéru vlaku. „Speciálním ochranným nanonástřikem jsme ošetřili devět jednotek CityElefant a dvě jednotky RegioPanter, které obsluhují páteřní a nejvytíženější linky na severní Moravě,“ doplnil Tomáš Mohr.