Paradoxní proměna: Památka komunismu se stala oceňovaným symbolem dialogu
„Znojmo vidím tě dvojmo,“ zpívá ve stejnojmenné písni Ivan Mládek, který ovšem příčinu svého rozostřeného zraku přičítá opilosti láskou. Pravdou je, že příležitostí nechat si v historickém centru jihozápadní Moravy zamotat hlavu, není málo. A dávat přitom všanc city netřeba. Pokud ovšem nepatříte mezi fanoušky současného designu. Pak je totiž velmi pravděpodobné, že prvotnímu opojení podlehnete dřív, než vůbec vstoupíte do největší samoobslužné degustační místnosti v Česku. Hlava se vám zatočí z proměny komunistického přístavku, který byl donedávna zatracovanou připomínkou minulého režimu.
„Interiér se skládá ze dvou velmi odlišných částí. Zatímco prostory bývalého pivovaru z 19. století mají všichni rádi, protože chápou, že tehdy se dělaly krásné věci, tak naopak sousední technická přístavba ze 70. let, byla podle mě celou řadou lidí docela nenáviděná, a mysleli by si, že takové věci se mají odstraňovat. A tady se ukazuje, že co lze běžně označit za chybu, chybou být nemusí, že je možné to znova využít a má to svůj význam a kvalitu,“ říká na adresu znojemské Enotéky architekt Adam Gebrian, který práci Ondřeje Chybíka a Michala Krištofa nehodnotí na internetové televizi Mall.tv poprvé.
Česko-slovenská dvojice, která už několik let významně promlouvá do podoby současné architektury u nás a na kontě má celou řadu ocenění včetně prestižního Design Vanguard pro nejlepší mladý architektonický ateliér světa, stojí i za ambiciózním projektem vinařství s letním amfiteátrem a vyhlídkovou pochozí střechou. Na ten se můžete podívat zde. A o tom, že umí své vizionářské návrhy „stavět“ nejen na zelené louce, ale přizpůsobit je podmínkám historického centra, se můžete přesvědčit v dalším z dílů Překvapivých staveb.