Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území
Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území
Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území
Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území
Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území
9 Fotogalerie

Funkcionalistický kolos měl být místem posledního odpočinku Prezidenta Osvoboditele, roky ale sloužil kultu komunistického pohlavára

Těžko v dějinách Československa hledat dva protikladnější muže, kteří stáli v jeho čele. První z nich byl symbolem demokracie, mravní autoritou a na Nobelovu cenu za mír sedmnáctkrát navrženým humanistou, ten druhý byl strůjcem komunistického teroru a na rukou mu ulpěla krev nevinných lidí odsouzených ve vykonstruovaných politických procesech. Přesto měly být ostatky obou prezidentů uloženy na stejném místě – v Národním památníku na Vítkově. Tomáš Garrigue Masaryk to ale odmítl a je pohřben na lánském hřbitově. O těle Klementa Gottwalda rozhodla strana. A tak se jeden z nejmonumentálnějších prostorů, který na našem území ve 20. století vznikl, stal na dlouhou dobu symbolem jejího režimu. A to není zdaleka jediná pozoruhodnost funkcionalistické stavby.

Autorem architektonické podoby Národního památníku na Vítkově byl Jan Zázvorka, který studoval a následně pracoval u Jana Kotěry. V ateliéru legendárního zakladatele české moderní architektury skončil v roce 1914. Tehdy narukoval na východní frontu, kde byl zajat, následně vstoupil do legií a stal se velitelem praporu. Do vlasti se vrátil až roku 1920 lodí přes Panamu. Jeho nejvýznamnější dílo mu tak bylo osudem přímo předurčeno.

Základní kámen monumentu demonstrujícího hrdost a odvahu českého národa byl slavnostně položen k desátému výročí republiky v roce 1928 a otevřen měl být o deset let později, ke dvacátému jubileu. K tomu už ale nedošlo. Za druhé světové války si z nekropole českých hrdinů, legionářů a osvoboditelů udělal wehrmacht skladiště, čemuž odpovídal i stav, ve kterém ho jeho příslušníci zanechali. Příležitost prohlédnut si jeho impozantní interiér se tak naskytla až v padesátých letech. I ta byla ale poznamenána dobou. Z památníku se stalo mauzoleum Klementa Gottwalda, o jehož provoz se starala stovka stálých zaměstnanců včetně sovětských specialistů povolaných na mumifikování soudruhova těla a jeho údržbu. V současnosti jsou prostory, ve kterých „operovali“, přístupné v rámci stálé expozice nazvané Laboratoř moci. A nejen ty.

„Památník na Vítkové patří mezi nejdůležitější monumenty 20. století na našem území, ale po revoluci byl dlouho nepřístupný a bylo možné ho obdivovat pouze zvenku. To se změnilo až v roce 2009, kdy byl Národním muzeum znovuotevřen po několikaleté rekonstrukci, která se nesnaží o nové věci, ale zohledňuje kvalitu a důležitost stavby. To, jakým způsobem je o ni pečováno a je udělaná veškerá infografika, je na vysoké úrovni a z toho mám opravdu radost,“ doporučuje návštěvu národní kulturní památky architekt Adam Gebrian. Než se o jeho slovech budete moct přesvědčit osobně, projděte si spolu s ním velkolepé interiéry vyzdobené souborem mozaik Maxe Švabinského a plastikou Jana Štursy aspoň online v novém díle Překvapivých staveb na Mall.tv. Mimochodem není to poprvé, co se štáb internetové televize vypravil na kopec nad pražským Žižkovem. Natáčel se na něm i jeden z dílů svérázné Olo Show, na který se můžete podívat zde.