.

. Zdroj: Pixabay.com

Krize trvá, Češi nakupují dál. Ale umí to?

Reklama

Češi se díky opakujícím se restrikcím vlády dostávají do velké finanční krize. Navzdory tomu se čísla v souvislosti s nákupy v minulém roce příliš nezměnila. Umí Češi nakupovat?

Jakmile se internetem, televizí či rádiem mihne nějaká sleva, většina Čechů po ní neváhá skočit. Nad tím, jestli je daná věc vůbec potřeba, se spousta lidí zamyslí až potom, co ji koupí. “Když to bylo ve slevě, tak jsme vlastně ušetřili, ne?” Bohužel, ne vždycky tomu tak je. Český internet však začíná spotřebitelům připravovat nabídky, při kterých opravdu nějaké peníze ušetřit mohou. A Češi je postupně začínají využívat.

Nákupy za všechny prachy

Češi jsou přeborníci v hromadných nákupech. Pokud v Čechách prohlásíte, že budou o víkendech nebo ve svátek zavřené obchody, nahrnou se do supermarketů a vykoupí mouku, těstoviny i toaletní papír. Hlavně mít doma pořádnou zásobu všeho, co se následně dá vyhodit. To ale platí i o běžných nákupech. Ve spoustě českých domácností se dají najít velkoobjemové mrazáky plné zásob, které tam často leží i několik let.

Mnoho českých spotřebitelů muselo v důsledku krize své nákupy omezit. V době, kdy nikdo neví, jak dlouho budou ještě trvat omezení související s epidemií, se většina lidí rozhodla nakupovat pouze to nejnutnější. Pro všechny to však neplatí. Stále se najde procento lidí, kterým koronavirus do pracovního života nezasáhl natolik, aby se museli omezovat.

Na co Češi rozhodně slyší, jsou slevy. Z internetových reklam i od influencerů se na nakupující hrnou reklamy na kupóny, cashback, sezónní slevy, nabídky dopravy zdarma a mnoho dalších akcí. Češi na většinu slevových akcí opravdu reagují, co už ale nedělají, je srovnání slev. Dost málo českých nakupujících se zamyslí nad tím, jestli je původní cena zboží opravdu tak vysoká, jak aktuálně prodejce uvádí, nebo jestli se ten samý produkt nedá někde koupit levněji. Vše, co vidí, jsou červeně vyznačená procenta, která mají údajně ušetřit.

Cashback novým hitem internetových nákupů

Obrovský “boom” v posledních měsících zaznamenala služba zvaná cashback. Cashback se stává stále oblíbenějším nástrojem, jak ušetřit při online nákupech. Tuto službu nabízí tzv. cashbackové portály a už z názvu je patrné, že se jedná o jakési “vrácení peněz”. V případě cashbacku tomu tak doslova je. Nakoupí-li spotřebitel na e-shopu prostřednictvím cashbackového portálu, nejprve sice za nákup zaplatí plnou částku, následně mu je však část peněz vrácena zpět.

Jakkoliv se to může zdát neuvěřitelné, je to tak. Cashbackové portály získávají provize od prodejců, proto si mohou dovolit vracet nakupujícím procentní částky z objednávek. Obvykle se nejedná o desítky procent, v některých případech se však dá ušetřit poměrně zajímavá suma. Výše cashbacku se u jednotlivých internetových obchodů liší, záleží na domluvě mezi prodejcem a cashbackovým portálem. Jakmile uživatel během nákupů na e-shopech nasbírá hodnotnější částku, může si ji nechat zaslat na bankovní účet. Cashback je bezesporu jedním z nejzajímavějších a nejoblíbenějších nákupních nástrojů poslední doby.

Kupóny, kam se podíváš

Dalším obrovským fenoménem se stávají slevové kupóny. Nejčastěji je po nich sháňka na diskuzních fórech pro ženy a mladé maminky. Velkou specialitou dnešní doby je také rozdávání slevových kódů influencerům, kteří je pak na základě spolupráce předávají svým sledujícím. Tento způsob reklamy ve velké míře využívají především e-shopy s oblečením. Pro získání kupónu se také někdy stačí na e-shopu zaregistrovat k odběru newsletteru nebo si zřídit členství.

Slevový kupón má obvykle podobu kódu, který se skládá z čísel, písmen nebo jejich kombinace. Nakupující si kupón opíše nebo zkopíruje a následně ho vloží přímo na e-shop, pro který je určen. Zadání slevového kupónu je obvykle možné během procesu objednávky, po přidání zboží do košíku. Na stránce s přehledem vybraného zboží se nachází speciální políčko, do kterého stačí kupón zadat a potvrdit. Po zadání kupónu zákazník ihned vidí, o kolik se cena jeho nákupu snížila.

Kupónové šílenství pomalu, ale jistě zaplavuje internet. Vzniká stále více webových portálů, které se zaměřují právě na slevové kupóny a jejich poskytování návštěvníkům stránek. Výhodou těchto serverů je, že jsou na nich k nalezení kupóny z mnoha obchodů pohromadě. Nejedná se pouze o slevy na oblečení či kosmetiku. Slevy jsou poskytovány například i na jídlo a lékárenské zboží, potěší proto i ty, kteří se v krizi rozhodli příliš neutrácet.

Zbydou Čechům nějaké úspory?

Nabízí se otázka, zda Čechům po krizi zbývají ještě nějaké úspory. Jak je vidět z tržeb e-shopů, minimálně některým zatím ano. Pravdou však je, že v této nejisté době by bylo rozhodně dobré si nějaké vytvořit.  Současná krize snad většinu lidí donutila zamyslet se nad správou financí z jiného úhlu pohledu. Pravidlo mít úspory na tři měsíce dopředu přestává platit v době, kdy dvoutýdenní lockdown nakonec trvá více než rok.

Bohužel, záruku, že i mladší ročníky se ve stáří dočkají nějakého důchodu, nám asi nikdo neposkytne. Jak jsme se ale přesvědčili v roce 2020, nemusí to být pouze důchodový věk, co by mělo motivovat k vytváření úspor. V každém případě je však dobré si spočítat, zda se současným životním stylem budete schopni vytvořit úspory, ze kterých byste měli žít později. Ne vždy potřebuje člověk vše, co mají influenceři, a ne vždy se slevy vyplatí. Proto si místo zbytečných nákupů raději vytvářejte rezervy na důchod, krize a případné lockdowny. V téhle době se nedá říci, co dalšího nás ještě může potkat.