České ponožkoboty dobývají svět: Skoro půl milionu prodaných párů, nosí je olympionici i fotbalisté
Ani boty, ani ponožky. České Skinners, působící ve více než 120 zemích světa, slaví páté narozeniny. K nim nadělí sobě i svým zákazníkům novou kolekci 2.0 a přes 400 000 prodaných párů po celém světě. „Když jsem vytvořil prvního předchůdce naší ponožkoboty před několika lety v Norsku, abych ulevil kamarádovi od poraněné nohy, nikdy by mě nenapadlo, že v roce 2021 budu mít vlastní značku, která míří ke stomiliónovému obratu,“ říká zakladatel značky Petr Procházka.
Unikátní hybridní obuv, která kombinuje ponožku a botu, prorazila na všech kontinentech. Nosí ji mimo jiné baseballový tým Boston Red Sox v USA, fotbalisté v Kuvajtu či olympijští sportovci a objednávky přichází i ze zemí, o kterých mladý tým z Brna slyšel poprvé, třeba z Federace Svatý Kryštof a Nevis. Výroba ponožkobot zůstává ovšem stoprocentně česká. Za pět let své existence Skinners vyrobili přes 400 000 párů, zatímco první rok prodali kolem 18 000 párů, dnes se prodeje pohybují na 160 000 párech za rok. „Obrat jsme od doby založení znásobili už několikrát. Letošní rok je zatím pro nás mimořádně úspěšný, za první kvartál se pohybujeme na necelých 35 milionech, což je přibližně čtyřikrát více než loni za stejnou dobu. Celosvětová pandemie na nás v tomto ohledu tedy naštěstí nedolehla,“ říká Petr Procházka.
Na českém trhu Skinners prodají přibližně 20 % svých produktů, zbytek jde do zemí po celém světě. Největší zájem o ponožkoboty je v Německu, Rakousku, Spojených státech amerických a Finsku. „Situace spojená s koronakrizí nám nijak zásadně poměr tuzemského prodeje se zahraničím nezměnila. Pětina prodejů pro české zákazníky se drží standardně. Změnil se nám spíše odbyt v různých zemích podle toho, jak moc byly zasaženy pandemií. Zatímco v Itálii jsme zaznamenali výraznější pokles, objem v Rakousku se naopak zvýšil,“ říká Michaela Matějková, spoluzakladatelka Skinners, která nyní ve firmě působí na pozici COO.
23 miliónů korun na vznik nové kolekce
Ke svým pátým narozeninám Skinners nadělují zákazníkům novou kolekci 2.0. Na její výrobu loni na podzim přes americký crowdfundingový portál Kickstarter vybrali 23 miliónů korun za rekordních 45 dnů. „Na vývoji nové kolekce jsme pracovali téměř dva roky, po technologické stránce jsme se velmi posunuli. Pracujeme s odolnějšími materiály, které jsou méně náchylné na extrémní vnější vlivy. Zásadní změna je přidání vyjímatelné stélky, která díky výšce pouhé dva milimetry nesníží barefoot pocit, zároveň však dodá vyšší komfort,“ popisuje novou kolekci Petr Procházka.
Skinners jsou vyrobeny z odolných funkčních vláken. Ze spodní strany jsou vyztuženy dvouvrstvou podrážkou z velmi odolného švédského polymeru zapuštěného do pleteniny bez použití lepidel a švů. „Nepoužíváme žádné toxické změkčovadlo a použité sloučeniny jsou zcela bez obsahu toxických ftalátů. Naše výroba je bezodpadová, což není u bot běžné. Výrobní odpad je minimalizován pod hranicí 1 %,“ dodává k šetrné výrobě Michaela Matějková.
Skinners spoluzakládali Petr Procházka a Michaela Matějková, dnes má jejich interní tým 23 lidí, přičemž průměrný věk se pohybuje pod třicítkou. „Ve svých 32 letech jsem nejstarší zaměstnanec Skinners,“ usmívá se Michaela Matějková. Za pět let se z malého start-upu stala úspěšná etablovaná značka, která prezentuje tradici českého pletařství a obuvnictví po celém světě.