Proč e-shopy s autodíly válcují kamenné prodejny?
Vzestup online nakupování totálně změnil způsob, jakým lidé nakupují zboží a služby. Výjimkou nejsou ani automobilové díly. Dnes už nemusíte chodit do kamenné prodejny, kde se vám ctižádostivý prodavač snažil vnutit ten nejdražší díl z nabídky. Pohodlně si vyberete cenově dostupný kus a obvykle ho pořídíte levněji než v kamenných obchodech. Jak je to možné?
Podle výzkumů britské Society of Motor Manufacturers and Traders lidé raději nakupují online autodíly než kosmetiku nebo potraviny. Stejně jako v jiných odvětvích lidé za největší výhodu při nakupování autodílů online považují široký výběr a možnost porovnat ceny v jednotlivých obchodech. Jak je ale možné, že se ceny kolikrát tak výrazně liší?
Cena stejného autodílu se může lišit i o 100 %
Cena výrobku je tvořena dvěma částmi – tu první tvoří cena dodavatele a druhou cena prodejce, který samozřejmě chce svoji marži. V obou částech je prostor pro optimalizace, proto se na trhu setkáte s tolika různými cenami za naprosto totožný výrobek.
Existuje mnoho dodavatelů autodílů a každý prodejce odebírá od různých z nich. Je zřejmé, že čím více článků se v dodavatelském řetězci nachází, tím vyšší je marže, protože každý si musí urvat svůj zisk. Kromě toho cena za díl závisí i na tom, jakou smlouvu má prodejce s dodavatelem. Pro velkoodběratele mají totiž dodavatelé připravené speciální ceny.
Samotní prodejci pak mají různé strategie pro cenotvorbu, typicky se setkáte se dvěma přístupy:
Vysoké ceny a slevy: Prodejce autodíly nabízí za doporučenou cenu, v níž se skrývá extrémně velká marže. Na druhou stranu si s tímto přístupem může dovolit poskytovat nejrůznější slevy a akce. Zákazníci na to slyší.
Nižší ceny, nemožnost slev: Pokud se naopak prodejce vydá cestou, kdy nastaví marže rozumně a ceny zůstanou nízké, nemá moc prostor nabízet slevový systém. Kdyby z nízkých cen ještě slevoval, dostal by se do ztráty.
Podle čeho si firma strategii volí? Častokrát podle typu zákazníků. Jestliže u ní nakupují zejména autoservisy či obecně velkoodběratelé, je výhodnější první model. Může jim totiž nabídnout zajímavé slevy, partnerské smlouvy, dodání zdarma a jiné výhody. Naopak pro prodejnu autodílů, kam chodí spíše soukromé osoby a jednotlivci, se více hodí druhá varianta. Ta je totiž výhodná i pro koncové zákazníky, již si přijdou koupit jeden díl, tudíž by se na ně nikdy nevztahovaly slevy za velký odběr.
Nižší ceny v e-shopech mají své opodstatnění
Ceny autodílů v e-shopech bývají obecně nižší než v kamenných prodejnách. Jednoduše řečeno je to proto, že provozovatelé e-shopu nemají tak vysoké náklady jako provozovatelé kamenných prodejen.
Pro provoz kamenné prodejny je nutné pronajímat si nejen prostory samotné prodejny, ale i sklad. Nikdo by nechodil nakupovat do obchodu, ve kterém by byly všechny díly na objednávku, to už by si je zákazníci mohli rovnou sami objednat přes internet. Dále je třeba platit zaměstnance, ideálně takové, kteří ví, o čem je řeč, a dokážou zákazníkům poradit. Tito zaměstnanci musí být neustále k dispozici od začátku do konce pracovní doby.
Prodej autodílů přes e-shop je jiný. Stačí si pronajímat skladové místo, které ovšem nemusí být nijak krásné. Není potřeba ho vybavit ničím jiným než regály. Do skladu stačí chodit jednou denně, za účelem zabalení zboží a předání dopravci, zbytek (tedy komunikaci se zákazníky, propagaci e-shopu atd.) lze vyřešit od počítače z pohodlí domova. Jediným vícenákladem jsou krabice a obecně obalový materiál. Právě proto si mohou e-shopy dovolit dávat nižší ceny – nepotřebují tak vysokou marži, aby se uživily.
Na druhou stranu, provozovat e-shop s autodíly není úplně snadné. Konkurence je vysoká, což nutí provozovatelé e-shopů tlačit ceny co nejníže. Také je důležité mít dostatečný výběr a intuitivní web, protože jakmile zákazník něco nenajde do minuty, web opouští a vydává se ke konkurenci.
Jediný kámen úrazu je výběr vhodného autodílu
V kamenné prodejně se poradíte s prodavačem. V e-shopu lze využít online chat na webových stránkách, telefonní kontakt či e-mail. Typicky je možné autodíly vyhledávat podle značky a modelu automobilu či VIN, OE čísla. Ne vždy jsou ale tyto údaje dostačující.
Výběr autodílů podle VIN sice zní jako dobrá cesta, avšak není 100%. Hlavním problémem je, že drtivá většina e-shopů nepřidává položky ručně, nýbrž automaticky. Automaticky se k nim stahují data z katalogu TecDoc, který však pracuje jenom s prvními dvěma částmi VIN kódu. První část označuje automobilku a druhá značí obvykle modelovou řadu, karoserii, motor, převodovku atd. Jenže právě poslední část, s níž katalog TecDoc nepracuje, je klíčová pro výběr autodílu. Když se VIN vašeho automobilu shoduje s VIN uvedeného u daného autodílu, ještě to nemusí znamenat, že bude určitě pasovat.
Co s tím? Většina e-shopů tohle neřeší. Občas díl pasuje, a když ne, zákazník ho prostě vrátí. Proti proudu jde obchod s autodíly Voton.cz. Stejně jako jiné e-shopy nabízející prodej autodílů umožňuje zákazníkům vybrat si díl podle značky a modelu vozidla. Vyzývá je však, aby k objednávce do poznámky zadali také VIN svého automobilu. Podle toho může pro každý autodíl ověřit, zda bude pasovat. Platí si přístup do katalogu Partslink, v němž se dají dohledat přesné informace, jaký díl pasuje na které vozidlo. Katalog Partslink vytvářejí přímo výrobci vozidel, zatímco dříve zmíněný TecDoc tvoří výrobci autodílů.
Neexistuje důvod nenakupovat autodíly online
Vše výše popsané vede k tomu, že prodej autodílů online válcuje prodej v kamenné prodejně. Zákazníci se nemusí bát výběru špatného dílu, příjemné jsou i ceny. Stačí si jen vybrat tu nejlepší.