Zdroj: Shutterstock

Co je to otevřené bankovnictví?

Reklama

Otevřené bankovnictví je možnost využívání klientských i jiných dat nejen bankami, ale i dalšími společnostmi, které splní požadavky pro využívání dané služby. Zpřístupnění těchto dat se děje prostřednictvím tzv. API (Application Programming Interface). V tomto prostředí Komerční banka bezpečným způsobem poskytuje ostatním hráčům na trhu informace o účtech, platbách a dalších produktech KB.

Stejně tak Komerční banka umožňuje svým partnerům propojit jejich řešení do digitálních aplikací banky. Partnerské firmy získávají možnost poskytovat své služby klientům KB v místech, kde jsou každodenně on-line přítomni.

Začněte na www.kb.cz/api

API služby pro partnery či vývojáře otevírají cestu k „bankovnictví bez hranic“. A to nejen fintechům a start-upům. Pro všechny partnery či vývojáře je výchozím bodem KB API portál, kde se nacházejí všechny potřebné informace pro dostupné i připravované API služby. Komerční banka umožňuje ostatním hráčům na trhu v rámci jejich služeb či v jejich aplikacích využít údaje, jako je vyhledání nejbližší pobočky či bankomatu KB, aktuální kurzovní lístek, přehled účtů, zůstatků a transakční historie, vzdálené ověření identity klienta či možnost provedení platby.

Právě multibanking (agregace účtů do jednoho prostředí) je díky API prostředí atraktivní službou KB nejen pro fyzické osoby, ale hlavně pro firmy. V současné době si do internetového nebo mobilního bankovnictví KB připojíte 12 českých a slovenských bank. Další novinkou (z konce loňského září) je možnost placení v internetovém bankovnictví Moje Banka Business. Moje Banka dovoluje placení z takto agregovaných účtů u sedmi tuzemských bank od července loňského roku. Nyní je tato funkce rovněž v aplikaci Mobilní Banka. Díky tomu máte snadno a rychle pod kontrolou nejen zůstatky a transakční historii, ale můžete iniciovat platby z účtů u různých bank z jednoho místa.

Vzdálené ověření identity

Další důležitou a žádanou službou je možnost prostřednictvím API rozhraní vzdáleně ověřit identitu klientů. Tedy namísto nutné fyzické identifikace klienta na pobočkách či provozovnách partnerských společností lze provést ověření vzdáleně, plně digitálně a v souladu s platnou legislativou a regulacemi.

Stávající služba KB eID APi bude v následujícím období postupně nahrazena komplexní nabídkou identitních služeb společnosti Bankovní identita, a. s., jejímž akcionářem je i Komerční banka. Prostřednictvím bankovní identity KB se občané mohou také přihlásit ke službám veřejné správy s využitím Portálu občana.

Tato služba je zejména v současné situaci zásadním benefitem.  Každé ověření identity je zahájeno žádostí klienta v rámci služby partnera a probíhá výhradně na základě jeho souhlasu.

Propojení s podnikovými a účetními systémy

Další neméně zajímavou službou je připravované přímé napojení firemních účtů a transakční historie do účetního či podnikového systému. Tzv. „KB API Business Suite“ umožní dramatický rozvoj, inovace a digitální transformaci byznysu v době, kdy klienti vyžadují vzdálenou digitální obsluhu více než kdykoli předtím. Hlavním benefitem je automatizace, např. v oblasti účetních a logistických procesů nebo e-commerce.

Komerční banka je lídrem v otevřeném bankovnictví

Současná koronavirová situace akcelerovala zájem o digitalizaci a online řešení. Řada společností využívá této příležitosti k transformaci svého byznysu nebo k rozjezdu úplně nového – postaveného na vzdáleném přístupu. S tím souvisí i poptávka firem po otevřeném bankovnictví.