Zdroj: Designex Food s.r.o.

Školní bistra mohou být na úrovni i bez vládních restrikcí

Reklama

Pamlsková vyhláška, která nabyla platnost v září 2016, vyvolala řadu nevole. Síť bister ReFresh Bistro je přitom důkazem, že stravování studentů na školách může být kvalitní i bez vládních omezení.

V době, kdy se v praxi začínala uplatňovat pamlsková vyhláška, tady již vznikala síť školních bufetů nového typu. Bez nesmyslných omezení, která lákají spíše k revoltě, ale s filosofií nabízet studentům, učitelům, ale též rodičům na půdě školy kvalitní čerstvé potraviny od prověřených dodavatelů. Po velkém úsilí se nakonec České středoškolské unii podařilo střední školy z pamlskové vyhlášky vyjmout a v záři 2018 došlo obecně k jejímu zmírnění, přesto však mnohé bufety položila. Koncept, se kterým v problematické době přišla na trh společnost Designex Food s.r.o., však školy zaujal a dnes je z něj největší síť středoškolských bufetů v České republice, která pod značkou ReFresh Bistro zvládá nakrmit tisíce školáků a nadále roste.

Z nuly na vrchol stravovacího businessu

Příběh dnes 25letého Marka Lefflera je jako vystřižen z učebnice úspěšného manažera, který se vypracoval vlastním úsilím z ničeho. V oboru stravování začínal jako 16letý teenager za pokladnou v KFC. Už během dvou let se však vypracoval na manažerskou pozici a otevřel si vlastní pobočku. Ve 20 letech si odskočil do oblasti propagace a založil marketingovou agenturu Designex. Díky tomu porozuměl z první ruky tomu, jak funguje reklama, PR a marketing, což mu následně pomohlo, když se chtěl vrátit k businessu, který mu připadá hmatatelnějším – tedy k podnikání v oblasti stravování a občerstvení. V roce 2017 otevřel první školní bufet na střední škole, kterou sám navštěvoval. U jediného školního bistra nezůstal. Aktuálně má síť 18 poboček, která se od září ve školním roce 2021/22 rozšíří na 35 poboček. Do roku 2026 je v plánu otevřít 70. pobočku.

Covid-19 byl těžkou ranou i pro školní bufety ReFresh Bistro

Velkou ranou, jako pro každého v restauračním businessu, byl covid-19 a vládní restrikce i pro firmu Designex Food a její ReFresh Bistra. Firmě se však podařilo domluvit s dodavateli, získala investiční úvěrování, a i když musela na čas propustit část personálu, výhledově s tím, jak se vrací život ve školách do normálu, rozjede se na 100 % i firma. Vize jsou a management firmy od nich neplánuje ustoupit. Přestože kvůli covid restrikcím musela společnost ze dne na den vyhodit zboží za 2,5 milionů korun a každý měsíc místo zisku vytvářela ztrátu. Koncept zdravých bister s čerstvým zbožím od prověřených dodavatelů má úspěch u provozovatelů škol, studentů i jejich rodičů. Noví zájemci se sami hlásí, a tak Designex Food rozhodně nemá problém s hledáním nových zájemců o otevření pobočky. Kdokoliv se může managementu ozvat a projevit zájem.

Zákazníkům musíte rozumět

Mladí lidé v managementu firmy si ještě dobře pamatují, co potřebovali oni sami během svých středoškolských studií. Chápou, že stravování během dne je pro středoškoláky důležité, protože obědy nejsou takovou samozřejmostí, jako na základních školách. Nejdůležitější je rychlá obsluha. Během desetiminutové přestávky je potřebné obsloužit obrovské množství hladových studentů. I proto firma v rámci svého rozvoje sází na samoobslužné pokladny, které významně urychlují obsluhu. Do konce roku 2021 bude mít samoobslužnou pokladnu 40 % poboček společnosti. Školní bufety tak zvládnou obsloužit více hladovců a jsou připraveny i na situace, kdy školní bistra obsluhují současně ty děti, kterých se ještě týká pamlsková vyhláška. Díky čipovým kartám lze dokonce poznat, na kterého studenta se vztahuje pamlsková vyhláška a na kterého již ne.

ReFresh Bistro je dnes považováno za největší síť školních bister v České republice

Od roku 2017 prošla školní bistra ReFresh Bistro dlouhou cestu a dnešní rok, ve kterém firma hodlá otevřít svoji 35 pobočku, je důkazem toho, že s pílí a urputností jde ustát i těžké časy, jakými je pro podnikání covid-19. Dnešní počet obsluhovaných studentů, zhruba 30 000, bude rychle růst. Stejně tak jako počty zaměstnanců. Těch je dnes kolem 200. Ještě zajímavější jsou však jiná čísla. Nejoblíbenějším produktem bister jsou zapečené tousty. Těch firma denně vyrobí až 6 tisíc, měsíčně to pak odpovídá neuvěřitelným 112 tisícům a ročně jde o 1,2 milionů toustů.