Zdroj: Shutterstock

Doba koronavirová přeje e-shopářům. Zákazníci nakupují tam, kde se dá ušetřit

Reklama

Tvrdit, že ecommerce prožívá zlaté časy díky koronaviru, by bylo poněkud troufalé. Internetové nakupování nabíralo na obrátkách již před pandemií, což dokládají data z Eurostatu. Od roku 2009 do roku 2019 se počet pravidelných nakupujících téměř zdvojnásobil. Na druhou stranu nelze přivírat oči před tím, že nečekaná situace zájem o „e-shopování“ významně posílila.

Chováním českých spotřebitelů během pandemie se zabývalo marketingové poradenství OMG Research. Z opakovaných výzkumů vyšlo najevo, že online nakupování výrazně posílilo. Nákupy v e-shopech přiznalo dokonce 90 % dotázaných a 42 % respondentů uvedlo, že ve virtuálním prostředí utrácí více než před pandemií.

Během nekonečného lockdownu Češi nenakupovali jen zboží, které šlo na internetu na odbyt i před pandemií. Stoupl prodej věcí, které si zákazníci obvykle přejí vidět naživo, osahat, a pokud je to možné, tak i vyzkoušet. Prodejci tak vypozorovali zvýšenou poptávku po drogerii, kosmetice, hračkách a potravinách. Některé kategorie (oblečení, boty) naopak evidovaly absolutní pokles.

Obdobný trend zaznamenaly také ostatní světové trhy. Například v USA přinesl koronavirus do e-commerce o 105 miliard dolarů více, než kolik by zákaznici utratili, kdyby pandemie nenastala.

Zájem o slevy neopadl

Zvyk je železná košile a v případě českých spotřebitelů je oním pomyslným svrškem vřelý vztah ke slevám. Zájem o akční nabídky je stále velmi vysoký a prudce stoupla poptávka po zboží z kategorií módy a elektroniky.

Společnost Česká distribuční, která v ČR patří k nejsilnějším hráčům na poli adresné i neadresné distribuce, provedla výzkum ohledně tištěných letákům. O českých zákaznících je známo, že jsou na tištěnou verzi zvyklí a nepřestali ji používat ani během pandemie. Z analýzy však vyplynulo, že střední generace je tentokrát při plánování nákupů používala aktivněji než senioři. Důvodem byl citelný výpadek příjmů.

V souvislosti s prudkým nárůstem tržeb e-shopů nelze nezmínit další trend, který pocítil portál PandaKupony.cz. Jeden z největších českých zprostředkovatelů slevových kódů a kuponů informoval o skokovém zvýšení návštěvnosti a nezanedbatelném zvýšení počtu odběratelů newsletteru s informacemi o nejnovějších slevách. Podobná čísla portál zaznamenal pro slevy Slovensko.

Proč Češi jeví enormní zájem o slevové kupony?

Češi si ve slevách libují a jejich potřeba nakupovat za akční ceny rok od roku roste. Děje se tak v segmentu kamenných prodejen a spotřebitelé nevidí jediný důvod, proč by se měli chovat jinak v e-shopech. Díky slevovým kuponům a kódům mohou ušetřit „majlant“.

Nejde přitom o horkou novinku, ale o časem prověřený marketingový nástroj, který pochází z předminulého století. Jako první se prostřednictvím slevových kuponů rozhodla oslovit zákazníky samotná Coca-Cola. Psal se rok 1887 a značka se jim díky tomuto kroku zaryla hluboko pod kůži.

Motivace e-shopů k vydávání slevových kuponů je tedy jasná jako facka. Jedná se o velmi efektivní způsob propagace, který vede k celkovému posílení značky. A samozřejmě i ke zvýšení obratu, a tedy zisku. Zákazníkovi slevy imponují a vytváří si s daným prodejcem pouto.

Jak se nakupuje se slevovými kupony?

Nespornou výhodou slevových kuponů je jednoduché použití. Slevu zvládne aktivovat i méně zkušený uživatel. Stačí najít tu „svou“ na některém z portálů a vložit kód z kuponu do příslušného pole přímo v e-shopu (pole se obvykle nachází v blízkosti soupisu zboží v košíku).

A na čem se dá díky slevovým kódům ušetřit? Prakticky na jakémkoliv sortimentu. K levnější obuvi vám pomůže tato sleva eObuv a ke kočárku zase slevový kód Funbaby. Na PandaKupony.cz najdete stovky dalších.