Konec nešetrného oblečení? V Česku roste poptávka po módě z udržitelných materiálů
Už několik let jsou udržitelné materiály i výroba v oblasti módy velkým tématem. Jinak tomu není ani v módní e-commerce a je evidentní, že zájem o tyto produkty roste napříč zeměmi. Značky, které se na výrobu udržitelné módy specializují, se dostávají do popředí zájmu. Ve střední, východní i jihovýchodní Evropě vzrostla poptávka po udržitelné módě dokonce o 42 až 205 % v porovnání s Českou republikou.
Za udržitelné materiály se považují ty, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Je to například biobavlna, len, konopí, lyocell nebo recyklovaný polyester. V České republice vzrostl počet objednávek oblečení z udržitelného materiálu loni o 215 % oproti roku 2019. Ač se to zdá jako obrovské číslo, na východ a jih od je zájem o tyto materiály ještě větší. Na Slovensku stoupl počet objednávek o 343 %, v Rumunsku dokonce o 420 %. Vyplývá to z interních dat vyhledávače módy GLAMI.
“Sociální izolace v důsledku pandemie koronaviru poskytla spotřebitelům mimo jiné čas na přehodnocení věcí, například i dopadů módy na planetu. Z našich interních analýz vyplývá, že i přes finanční nejistotu této doby považuje 49 % manažerů v módní e-commerce udržitelnost za klíčový trend, který je na vzestupu, a to dokládají i čísla, která máme nyní k dispozici. V zemích na východ od nás roste zájem ještě rychleji, z našeho pohledu je to díky tomu, že u nás byla udržitelnost tématem již před několika lety, zatímco například v Rumunsku či Řecku se dostává ke slovu až poslední dobou. Z dat získaných za 4 měsíce roku 2021 je evidentní, že tento trend bude pokračovat i nadále,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manažerka vyhledávače GLAMI.
V souvislosti s počtem objednávek je zajímavé se podívat také na průměrnou výši objednávky. Ta v Česku roste stabilně, v roce 2020 o 10 % oproti 2019 a po čtyřech měsících roku 2021 je aktuálně na hodnotě 34 Euro, v přepočtu 885 Kč. Mnohem více vzrostla průměrná hodnota objednávky v Řecku - v roce 2020 o 34 % a v současné době činí 51 Euro.. Naopak v Rumunsku tato hodnota meziročně klesá o 39 %. Zatímco v roce 2018 Rumuni za jednu objednávku utratili průměrně 72 Euro, v roce 2020 už to bylo jen 39 Euro a letos je tato hodnota ještě nižší, a sice 37 Euro. Je otázkou, zda za tímto poklesem stojí pandemie a finanční situace zákazníků, nebo změna nákupního chování.
Protože roste zájem spotřebitelů o udržitelné produkty, značky se snaží tomuto trendu vyhovět a svým zákazníkům zprostředkovat více informací o materiálech a výrobě. Ta je důležitou součástí problému, spravedlivé podmínky pro pracovníky v asijských výrobnách jsou jedním ze zásadních požadavků veřejnosti.