Průzkum odhalil, jaká auta si kupují Češi. Muži jezdí Golfy a Passaty, ženy sahají i po drsných Amerikách
Při koupi auta si 34 % českých žen vybere značku ŠKODA. Mezi muži je naopak nejoblíbenější Volkswagen s 28 % prodaných vozů, kupující modelů Golf a Passat pak tvoří z 90 % muži. Mezi těmito dvěma značkami vybírají zejména Češi nad 35 let, s rostoucím věkem pak přibývá také obliba Peugeotu. Naopak mladší lidé častěji experimentují a vybírají i mezi méně zavedenými značkami a vozy z Asie.
S rostoucím věkem se také zvyšuje průměrná cena, za kterou Češi auta nakupují. Vyplývá to z dat platformy Autonaklik.cz. Zatímco lidé do 35 let kupují auta v průměru za 630 000 Kč a 28 % z nich vybírá vůz do 400 tisíc Kč, lidé nad 35 let zaplatí v průměru 720 000 Kč a auto do 400 tisíc Kč si vybere jen 12 % z nich.
Mladí experimentují s Asií, starší věří Peugeotu
Celkově nejoblíbenější jsou u nás s velkým náskokem značky Škoda a Volkswagen, které představují 30 a 27 procent všech prodaných vozů v ČR. Více než Peugeot, který je s 5 % na třetím místě, se prodávají i nejpopulárnější modely obou značek. Škoda Octavia představuje 7 % všech koupených vozů, Volkswageny Passat a Golf pak shodně po 6 %.
„U lidí nad 35 let je obliba vozů od Škody a Volkswagenu ještě větší, volí je 38, respektive 29 procent zákazníků. Kromě toho jsou u starších lidí populárnější i auta značky Peugeot, která si vybírá 10 procent lidí ve věku nad 35 let,“ komentuje Ondřej Žilka, zakladatel platformy Autonaklik.cz. Ta zprostředkovává nabídky skladových vozů od stovek českých prodejců a celkem má v nabídce přes 30 tisíc automobilů.
„Mezi mladšími zákazníky jsou ale oblíbené i značky z Asie nebo méně známé značky. Například jen model Hyundai i30 si kupuje 8 % lidí do 35 let, vozy Mitsubishi dohromady 4 %. Kromě toho mladí častěji volí i značky jako je třeba Dodge,“ dodává Žilka.
Muži za auta utrácejí více
Ženy kromě Škodovek častěji volí také Fiat nebo Toyotu, vybírají si je dvakrát častěji než muži. Kromě toho si ženy častěji kupují třeba vozy značky Jeep. Naopak muži za auta utrácejí v průměru o 25,4 % více než jejich drahé polovičky, průměrně zaplatí za vůz o 191 000 Kč víc. Luxusní značky jako Audi, Land Rover nebo Alfa Romeo si pořizují třikrát častěji.
„Rozdíly najdeme i na úrovni jednotlivých modelů. Například vůz Škoda Superb si muži kupují třikrát více než ženy, ženy zase třikrát častěji kupují modely Citigo a Kamiq. Fabii pak ženy volí oproti mužům dvakrát více,“ dodává Žilka. Platforma Autonaklik.cz nabízí přes 80 % všech skladově dostupných vozů v České republice, díky čemuž má detailní informace o prodejích i spotřebitelském chování kupujících na celém českém trhu.
Elektromobily kupují muži, hybridy zase ženy
Užitkové vozy kupují v 92 % případů muži a v 76 % případů je zákazník starší 35 let, častěji je také kupují lidé na venkově. Naopak vozy typu SUV se prodávají hlavně ve větších městech a 18 % jich kupují řidiči z Prahy. V Praze je také největší průměrná hodnota kupovaného vozu, a to 773 tisíc korun. Naopak v Ústeckém a Jihočeském kraji je to o 110 tisíc korun méně. V Praze se kromě toho prodává také nejvíce elektromobilů a vozů s hybridním pohonem, celkem 89 % jich kupují lidé ve městech nad 100 tisíc obyvatel.
„Mírným překvapením může být to, že elektromobily jsou oblíbenější u lidí ve středním věku než u zákazníků do 35 let. Vysvětlit to ovšem můžeme jejich vysokou cenou. Průměrný elektromobil se prodává za 890 tisíc Kč, hybrid za 850 tisíc Kč. Zajímavostí pak je, že zatímco elektromobily častěji kupují muži, ženy zase častěji volí hybridy. Celkově nyní hybridy tvoří 5 % prodaných vozů a elektromobily 3 %. Do budoucna ale můžeme očekávat, že budou tato čísla růst,“ uzavírá Žilka.