Video placeholder
Pokud jste GTA V ještě nehráli, tak přestaňte dělat to, co právě děláte, a okamžitě to napravte. Tahle hra je extratřída!
Hlavní trio (anti)hrdinů
Svou postavu můžete zkrášlit novým účesem.
V online režimu si můžete stvořit postavu k obrazu svému.
V GTA V se samozřejmě podíváte i do oblak
6 Fotogalerie

GTA V slaví osm let, hra zlomila sedm světových rekordů a jen loni vydělala téměř miliardu dolarů

Jan Studnička

Koncem roku 2011 vyšel první trailer na chystané Grand Theft Auto 5 a fanoušci byli nadšení. Vracíme se zpátky do fiktivní verze Los Angeles, tedy Los Santos, budeme hrát za ostříleného kriminálníka… A pak v dubnu 2013 vyšel trailer s jednoduchým názvem Michael. Franklin. Trevor. A studio Rockstar nám odhalilo, že budeme hrát za tři protagonisty najednou. A fandové zešíleli. Do vydání tenkrát zbýval necelý půlrok. A po celých těch několik měsíců nadšení rostlo a rostlo...

Dva bratři, kteří stojí za celou GTA sérií, Sam a Dan Houserovi chtěli pro pátý díl něco speciálního. Sami při několika příležitostech prohlásili, že by mohli vytlačit díl Grand Theft Auto každý rok, ale že chtějí pokaždé přijít s něčím doopravdy speciálním. A pátý díl byla ta hra, která finálně dokázala, že tenhle princip „budeme to brousit a leštit, dokud to nebude dokonalé” má smysl. 

Vývoj pátého gétéáčka stál čtvrt miliardy dolarů a vyvíjelo se pět let s tím, že intenzivně se na hře pracovalo tři roky. Dělalo na tom osm poboček z celého světa a Rockstar se rozhodl, že využije všechny zkušenosti, co za ta léta nasbíral, a všechny triky, které nosí v rukávu. Když chtěli vyladit střelbu, pozvali si tým, který pracoval na třetím Maxi Paynovi. Tedy jedné z nejlepších stříleček všech dob. Aby chování zvířat na mapě působilo přirozeně, přizvali si lidi, kteří pracovali na Red Dead Redemption. Pro řízení autem si najali tým, který běžně pracuje na závodních hrách. Představitelé tří hlavních postav nejen dabovali, ale v drtivé většině taky hráli své role pro motion capture. A natáčení mocapu zabralo tři roky.

Všechno muselo být tip ťop. Kdybychom měli psát o každém šíleném detailu, museli bychom napsat knihu, ale… Jen tak namátkou. Jenom pro střelbu se nakonec do hry dostalo šest tisíc různých animací. Mapa světa má osmdesát kilometrů čtverečních a je po okraj nacpaná postavami, interakcemi a atrakcemi a ty všechny často reagují odlišně podle toho, s jakým protagonistou k nim přijdete. Ve hře je téměř pět set různých songů, ať už se bavíme o originálním soundtracku nebo licencované hudbě, která je rozprostřená přes sedmnáct rádio stanic. 

Kdo chodí pomalu

A pak taková ta hromada blbůstek, na které většina jiných tvůrců ani nepomyslí. Hovadiny, jako že prostitutka nenastoupí k vám do auta, pokud jsou na dohled poldové. Nebo to, že když se ponoříte do jezírka na golfovém hřišti, zjistíte, že dno je poseté míčky. Samozřejmě, že je… Ale jsou to právě tyhle detaily, které přivedou Los Santos k životu. Ten smysl pro detail jde ještě mnohem dál. Věděli jste například, že lidé v Los Santos chodí pomaleji než postavy v Liberty City v předchozí hře? Vychází to z reálného výzkumu Rockstar studia. Zjistili totiž, že v LA lidé chodí pomaleji než v mnohem chladnějším New Yorku, podle kterého je Liberty City vymodelováno. 

A to ani nemluvíme o tom, s jak debilní genialitou jsou napsány dialogy a vůbec celý svět. Je to satira. Je sice jemná jako šmirglpapír, ale ve hře, kde jde hlavně o to, vyhazovat věci do povětří, střílet policajty a mlátit štětky… By byly nuance asi tak viditelné jako značka Zákaz vjezdu. 

Díky tomu je taky hra naprosto masivní. Kdybyste si ji chtěli pořídit jenom na fyzických nosičích, potřebovali byste sedm disků. A to myslíme základní verzi před hromadou online updatů.

Nu a za tohle všechno byli tvůrci náležitě odměněni. 

Trhač rekordů

Hra vyšla 17. září 2013 zatím jenom na konzole, ale i tak prodeje absolutně explodovaly. Během čtyřiadvaceti hodin se prodalo přes jedenáct milionů kopií a vydělalo se 815 milionů dolarů. Tři dny od zahájení prodejů už měla hra na kontě přes miliardu dolarů a stal se z ní nejrychleji prodávaný zábavní produkt v historii lidstva. Po šesti týdnech bylo prodáno necelých devětadvacet milionů kusů, což znamenalo, že se za měsíc a půl prodalo víc GTA V než GTA IV za celou dobu. 

8. října měla hra na kontě sedm zářezů v Guinnessově knize rekordů: Nejlépe prodávaná hra za 24 hodin, Nejlépe prodávaná akční adventura za 24 hodin, Nejrychlejší nárůst prodejů videohry za 24 hodin, Zábavní produkt, který nejrychleji vydělal miliardu dolarů, Hra, která nejrychleji vydělala miliardu dolarů, Zábavní produkt, který vydělal nejvíc peněz za 24 hodin a Nejsledovanější trailer pro akční adventuru v dějinách. 

Online mód

Do letošního srpna se prodalo sto padesát milionů kopií hry. A teď pozor. Prodej kopií totiž není hlavní příjem generovaný pátým gétéáčkem. Velkou součástí hry je totiž online mód GTA Online. Tam si vytvoříte vlastní postavu a pak se mydlíte s jinými hráči, závodíte v autech, provádíte ve skupinách propracované vloupačky, vedete vlastní noční klub, pašujete zbraně… Všechno, co byste čekali od dobrého GTA. Jenomže! Na spoustu těch věcí potřebujete základní kapitál. A ten se sice těžko vydělává, ale můžete si jej koupit za reálné peníze. Jenom za rok 2020 utratili hráči v GTA Online přes devět set milionů dolarů. To hrubým převodem znamená, že hra vydělává padesát milionů korun denně. 

A životnost hry ještě není zdaleka u konce. Podobně jako byla s nástupem osmé generace konzolí, tedy PS4 a Xbox One, vydána nová a vylepšená verze GTA V (a GTA Online), čeká nás začátkem příštího roku další updatovaná verze pro devátou generaci konzolí, tedy váš Playstation 5. 

Není divu, že už jsme osm let neviděli další díl, proč taky? Ale díky tomu taky mají Dan a Sam Houserovi čas ladit, leštit a brousit další díl tak dlouho, dokud nebude naprosto dokonalý. Evidentně se to vyplácí.