Zdroj: Continental Automotive Czech Republic s.r.o.

Digitální závod v Brandýse nad Labem

Reklama

Když mezi motoristy vyslovíte Continental, většina si ihned vybaví stejnojmenné pneumatiky. Málokdo však tuší, že s produkcí Continentalu přichází do styku denně, i pokud obouvá jiné gumy. Značka Continental, v ČR jmenovitě společnost Continental Automotive Czech Republic, je totiž významný dodavatel elektroniky do automobilů. A ještě méně lidí ví, že na našem území provozuje Continental Automotive jeden ze svých největších závodů na výrobu elektroniky na světě.

Automobilový průmysl vždy patřil mezi lídry v oblasti implementace nových technologii. Počínaje pásovou výrobou a první montážní linkou až po současné trendy shrnuté pod koncepty Průmysl 4.0, plně digitalizované továrny s klíčovou Machine-to-Machine komunikací pro zajištění maximální automatizace a provozní nezávislosti a Průmyslu 5.0, který zdůrazňuje podíl lidského faktoru ve výrobním procesu a spolupráci robotů a lidí.

V tomto duchu rozvíjí a modernizuje Continental Automotive i svůj výrobní areál v Brandýse nad Labem, kde vyrábí autorádia, multimediální systémy a jejich přední displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací, telematiku, eCall systémy a také řídící jednotky palivových systémů. Mezi zákazníky firmy patří největší světové automobilky, s jejími výrobky se můžete setkat ve vozech po celém světě. V minulém roce zde došlo k navýšení prostor o 9 400 m2 a přibylo na sedmdesát nových zaměstnanců. V tomto roce byla zahájena stavba haly pro výrobu displejů a administrativní budova, které představují celkem 5 000 m2 nových prostor. které by měly být uvedeny do provozu na začátku příštího roku. Celkový počet zaměstnanců Continental Automotive převyšuje dva a půl tisíce lidí.

Continental Automotive Czech Republic s.r.o.

Chytrá výroba

Ve výrobním areálu je dlouhodobým cílem digitalizovat všechny procesy – ve výrobě, ve skladu i v administrativě, a to nejen interně, ale i ve vztahu k dodavatelům a zákazníkům. V plánu je konsolidovat zdroje dat a všechny systémy maximálně zjednodušit, zautomatizovat a standardizovat.

Digitalizace představuje pro Continental Automotive driver a katalyzátor změny a udržitelného rozvoje a je jednou z Unique selling Propositions (USP), umožňující značce rychlejší a efektivnější rozvoj. Tým Digital Factory, který má projekt digitální továrny na starosti, pracuje se dvěma principy: Kanban Tabule (agilní plánování) a Roadmapy, kdy jsou jasně prioritizovány určité úkoly a jsou jim dány rozlišné stupně důležitosti.

A projekty Digital Factory se v brandýském závodě už osvědčují ve výrobě i skladu. Například systém plánování výrobního personálu. Ten kombinuje data o objednávkách, výrobní data z linky, data o zaměstnancích (včetně nemocnosti a směnového modelu) a controllingová data. A na základě toho predikuje počet zaměstnanců potřebných ve výrobě. Chytrá továrna hlídá i zaškolení operátorů a pokud by na lince začal pracovat někdo neoprávněný, linku zastaví, a pošle SMS zprávu mistrovi a výrobnímu manažerovi.

Na aplikaci pro plánování směn spolupracuje Continental se startupem Směny.cz.  a upravuje ji pro účely firmy o dvou a půl tisíci zaměstnancích. Zaměstnanci tak mohou plánovat své směny online z pohodlí domova. Vidí i nabídku přesčasů. V reakci na pandemickou situaci byla rovněž vyvinuta aplikace na rezervaci termínů a hlídání platnosti antigenního testování.

.. | Continental Automotive Czech Republic s.r.o.

Efektivitu výrobních procesů v brandýském Continentalu má na starosti speciální pracovní tým Smart Automation, který se věnuje začleňování robotů a cobotů do výrobních linek. Novinkou v Brandýse jsou sedmiosé robotické systémy, které doplňují stávající coboty (kolaborativní roboty). Sedmiosé roboty zvládají komplexnější operace díky své flexibilitě a přidané horizontální ose, po které jezdí. To znamená, že robot má následně větší operační rádius a dokáže obsloužit více pracovišť. Jako první v Česku využívá brandýský závod unikátní skladovací systém AutoStore, který funguje s předem naprogramovanými roboty.

Pro plánování výroby se využívá tzv. virtuálního dvojčete. Výrobní linka nasimulovaná ve virtuálním světě je zcela totožná s tou ve výrobní hale v ostrém provozu. Simulace umožňuje offline přípravu programů pro ovládání robotů a celé výrobní linky. Zákazníci si mohou s chytrých brýlemi rovněž promítnout přesný obraz výrobní linky nebo celé výrobní haly, a to ještě před jejich samotným vznikem.

Lidský faktor

Z celkové pohledu brandýský komplex představuje ukázku vhodného přístupu k automatizaci, robotizaci a digitalizace v synergii s lidským faktorem, který nelze z výrobního procesu vyřadit. Automatizace bez digitalizace nemá smysl – můžeme mít stovky robotů, ale pokud nebudou správně udělané procesy a nebude vše centralizované do společné komunikace a dat, tak to nedává smysl. Stejně tak, pokud nebudete mít aktuální informace o zaměstnancích (náhlá dovolená, nemocenská, proběhnutí školení) nemůžete efektivně plánovat směnný provoz. V Brandýse to ovšem vypadá, že našli správný kompromis mezi tvorbou zisku, robotizací a automatizací, a potřebami vlastních zaměstnanců.