Alternativní paliva jako LNG a CNG v nákladní a hromadné dopravě
Svět osobních automobilů zažívá doslova revoluci pod tlakem na ekologičtější provoz. Ani nákladní a hromadná doprava se ale trendům směřujícím k udržitelnosti nevyhne. Jaká je budoucnost pohonu velkých dopravních prostředků?
Alternativní paliva v praxi: jaké jsou jejich výhody?
Tradiční diesel je v nákladní a hromadné dopravě stále hojně využíván a rovnocenná alternativa zatím neexistuje. Elektrifikace zde doplácí na své zásadní nevýhody – těžké baterie, pomalé dobíjení a krátký dojezd především z pohledu dálkové dopravy.
V nákladní i hromadné dopravě jsou přitom termíny zastávek počítány na minuty. V městském prostředí byl v případě trolejbusů a tramvají tento problém vyřešen přímým napájením ze sítě. Za městem ale elektřina není ideální volbou. Alternativní pohony na vodík či solární pohon jsou pak zatím spíše ve fázi pilotních projektů a experimentů.
Nejblíže tak mají k masovému rozšíření alternativní paliva na bázi zemního plynu – konkrétně CNG a LNG. S nezanedbatelným podílem těchto zdrojů energie pro logistický průmysl ve svých akčních plánech dlouhodobě počítá jak Evropská unie, tak Česká republika.
CNG vs. LNG: hlavní rozdíly
Pravděpodobně znáte zkratku LPG, která představuje zkapalněný ropný plyn (propan-butan). Přestože je LPG dnes pravděpodobně nejrozšířenějším alternativním palivem na bázi plynu, v budoucnu budou s vysokou pravděpodobností hrát prim právě CNG a LNG, resp. Bio-CNG a Bio-LNG.
Zkratkou CNG je označen stlačený zemní plyn (stlačeno na méně než 1 % původního objemu), LNG je pak zemním plynem v kapalném skupenství (objem 600× menší než v přirozeném stavu). Velmi zjednodušeně lze tedy říct, že LNG se do nádrže vejde třikrát více než CNG a automobil má tak v přímém srovnání třikrát delší dojezd. Navíc lze tyto paliva nahradit jejich ekvivalenty Bio-CNG a Bio-LNG vyrobených z obnovitelných zdrojů.
Počet čerpacích stanic na LNG a CNG roste
Počet čerpacích stanic, které umožňují dočerpání alternativních paliv LNG a CNG, i díky podpoře ze strany států EU a Evropské unie rychle roste. V případě CNG se aktuálně bavíme na území ČR o více než 220 stanicích. Stanic s LNG v tuzemsku zatím najdeme jen několik jednotek, výstavba desítek nových stanic je ale v plánu. Směrem na západ od našich hranic je pokrytí hlavních silničních tahů výrazně lepší.
Počítá se s tím, že síť se bude i v Česku významně rozšiřovat zejména ve velkých městech a podél hlavních silničních tahů.
Alternativní paliva a udržitelnost
Je nutné počítat s tím, že se prakticky žádný dopravní prostředek nevyhne dopadům regulací za účelem ochrany životního prostředí. Zatímco v případě osobní automobilové dopravy má aktuálně prioritu elektrifikace, v případě hromadné a nákladní dopravy se pravděpodobně dočkáme různorodých řešení na základě konkrétního způsobu využití vozidla.
Do budoucna se určitě počítá využitím Bio-CNG, Bio-LNG. Při menší spotřebě a nižších emisích nabízejí stejné výhody jako konvenční paliva – tedy rychlé tankování a dlouhý dojezd.