Zdroj: Pexels

Nová evropská směrnice změní pravidla o slevách. Kde a jaké slevy Češi vyhledávají

Reklama

Zákazníci internetových obchodů získají již brzy větší ochranu proti zavádějícím slevám a falešným recenzím. Od 28. května bude platit nová evropská směrnice. Jaké změny e-shopy čekají a jak ovlivní zákazníky?

Česká republika je v oblasti e-komerce na vrcholu

Česká republika v důsledku pandemie koronaviru zažila boom nakupování přes internet. V nárůstu podílu občanů, kteří nakupují na internetu, patříme v evropské unii dokonce na špici. Patříme také ke státům s největším počtem e-shopů na obyvatele na světě. Jen během minulého roku vznikly tisíce nových e-shopů. 

Češi slevy milují

Slevové kupóny Promo-codes.cz, server specializující se na vyhledávání propagačních nabídek a kuponů, se na svých stránkách pyšní měsíční návštěvností 5 milionů nakupujících. Především před svátky a během prodejních akcích, jako je Black Friday, jejich návštěvnost šplhá až k tisícům zákazníků za den. Ti tu mohou mnohdy najít slevy až 90 %. U většiny e-shopů je to však nižší. Například nejvyšší nabízená sleva Deichmann je v současné době jen 50 %.

Nová směrnice začne platit na konci května

Nová evropská směrnice s číslem 2019/2161 upravující pravidla slevových akcí má vzejít v platnost nejpozději do 28. května 2022. Směrnice má za cíl zvýšit transparentnost e-shopů a upravuje podmínky nabízení slev, zobrazování recenzí a vyhledávání produktů.

Členské státy evropské unie mají za povinnost tuto směrnici zakomponovat do svých zákonů a vymáhat její uplatňování.

Nová směrnice ovlivní vypočítávání slev Hlavní změnou, kterou nová směrnice přinese je vypočítávání slev. Nově bude muset výše slevy být vypočítána z ceny starší než 30 dní před slevovou akcí. Zabránit se tak má četným situacím z minulosti, kdy e-shopy krátce před akcí zboží zdražily a uměle tak zvyšovaly výši slevy.

Analýza Black Friday 2021 serveru Hlídač shopů zjistila, že hříšníků bylo mnoho. Například e-shop Mironet nabízela pouzdro na mobil se slevou 83%, přitom skutečná sleva byla jen 14 %. Největší český internetový obchod Mall zase nabízel hodinky se slevou 83 %, zlevněné ze 7 002 Kč. Hlídač shopů však zjistil, že hodinky v jejich e-shopu nikdy nebyly nabízeny za více než 1 490 Kč. Reálná sleva byla tak jen 11 %.

Změní se i další pravidla

Směrnice však nebude upravovat pouze slevy. Změny se dotknou i zobrazování recenzí. Podle magazínu Kupi se podle recenzí rozhoduje až 90% nakupujících. Výzkumná společnost Gartner však odhaduje, že až 15% recenzí je falešných. Nyní však obchodníci budou muset uvádět, a případně i prokázat, jak zajišťují pravost recenzí.

Další změnou bude seřazení produktů při vyhledávání. E-shopy budou muset nově zákazníky informovat, jsou-li výsledky řazeny podle reklamy a jaký algoritmus je při vyhledávání použit.

Česko termín pravděpodobně nestihne

Aby mohla směrnice platit, musí ji nejprve projednat zákonodárci. K tomu by mělo snad dojít již brzy, ale nepředpokládá se, že by to stihli ještě v termínu. Obchodníci se na nové pravidla již připravují. Při jejich nedodržování jim totiž Česká obchodní inspekce může uložit pokutu až 4 % z ročního obratu.