Tudy vede cesta! Jednačtyřicetileté čekání na pár žulových kostek skončilo, vyhráno ale zdaleka není
Velmi silný provoz na pražské magistrále a zástupy lidí zkracujících si cestu do centra Prahy po krajnici. To si roky koledovalo o pořádný malér! Dřív než neštěstí přišlo naštěstí řešení. Původní „chodník smrti“, který v nejužším místě dosahoval šířky pouhých 30 centimetrů a připomínal spíše obrubník, nahradil pás z mrátonínské žuly, na kterém pěší mířící z hlavního vlakového nádraží do centra už nemusí nebezpečně balancovat a bát se, že se jim nechtěné zavrávorání stane osudným. Roky čekání vzaly během tří týdnů za své. A další stavební úpravy jsou nasnadě!
Pěší zkratku ocení i návštěvníci 8. ročníku Open House Praha, kteří do hlavního města České republiky přijedou vlakem. Největší pražský festival otevřených budov a prostorů totiž každoročně zpřístupňuje v srdci metropole hned několik desítek jindy nedostupných nebo zpoplatněných staveb. Letošní svátek městské architektury vychází na týden od 16. do 22. května, přičemž od pondělí do pátku je připraven doprovodný program a o víkendu bude možné zdarma navštívit až 101 míst na území Prahy. Jejich kompletní seznam najdete zde.
Open House Praha si tradičně nenechá ujít ani architekt a kritik veřejného prostoru Adam Gebrian. I ten stavební úpravu zvyšující komfort a bezpečí chodců kvituje, zároveň ale poukazuje na to, že podobné zásahy by měly být samozřejmostí. Na další vylepšení občanské dostupnosti v okolí pražského Hlavního nádraží ho už před lety upozornil jeden z posluchačů jeho přednášky.
„Opravdu to byly zajímavé náměty a obzvlášť jeden z nich mi utkvěl v hlavě. Pán mi povídal, že by přece mohl přijet vlakem na první nástupiště, pár desítek metrů by se vydal podél kolejí, kde by vstoupil do krátkého tunelu, kterým by se dostal na přestupní stanici metra A. To je přece skvělý nápad a já si představuju, že přesně takhle by mělo město přemýšlet o svém postupném zlepšování. Ano, takové infrastrukturální kroky vyžadují určitou koordinaci a spoustu práce, ale ten efekt by byl obrovský,“ popisuje Gebrian, jakým způsobem by se magistrát mohl a měl pouštět do ambicióznějších projektů, než je pouhé vytvoření chodníku. Pokud vás zajímá, jaké změny v pražské dopravě má „na papíře“ radní Adam Scheinherr a co považuje za své dosavadní úspěchy, podívejte se na rozhovor s ním v Prostoru X.