Jiří Hub, výkonný ředitel Asseco Solutions

Jiří Hub, výkonný ředitel Asseco Solutions Zdroj: Asseco Solutions, a.s.

20x vyšší obrat, 10x víc zaměstnanců. Co stojí za úspěchem českého lídra trhu s podnikovými informačními systémy?

Reklama

Jiří Hub, výkonný ředitel Asseco Solutions, ve firmě působí od roku 1993. Lídr českého trhu s podnikovými informačními systémy za tu dobu zvýšil obrat dvacetinásobně a počet lidí více než desetkrát. Jak firma přežila změnu organizační struktury a spojení se s nadnárodní skupinou? A jaké jsou aktuální trendy ve světě informačních systémů? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Většina zákazníků, partnerů a zaměstnanců si Asseco Solutions bez Jiřího Huba nepamatuje. Jak dlouho jste ve firmě?

Nastupoval jsem do původní LCS v roce 1993, takže na podzim 2022 to bude dvacet devět let. Byl to tehdy krásný, až skoro rodinný podnik s nějakými třiceti lidmi. Třicet let je v IT dlouhá doba a naše firma se proměnila ohromným způsobem. Když jsem nastupoval, měli jsme obrat 38 miliónů korun, dnes máme téměř tři čtvrtě miliardy a je nás tři sta padesát. Tehdy jsme měli jeden produkt, dnes je jich víc než deset.

Byla to bezproblémová cesta?

Největší nárazy jsme zaznamenali dva. První zažije každá firma, když se láme počet lidí okolo stovky. Potřebujete totiž zcela změnit organizační strukturu. Druhý náraz pro nás byl, když jsme se jako Asseco Solutions stali součástí nadnárodní skupiny. Byla to obrovská změna, ale uřídit se ji podařilo, protože jsme se nikdy nebáli změn.

Z tehdejších třiceti lidí jsme sice k dnešku již zůstali jen tři, ale duch firmy, původní firemní kultura, to se za celou dobu nezměnilo. Máme rádi změny, nebojíme se jich, víme, že firma zde chce být dlouho, takže se měnit musí.

Jak se vám dařilo zvládat provoz během pandemie?

Obecně se trh rozdělil na firmy, jež by nejraději fungovaly zcela virtuálním způsobem, a my zase naopak patříme mezi ty, které by si rády podržely mezilidské vztahy, na čemž jsme od začátku postaveni. Od korporátů jsme většinou v první polovině roku 2020 dostali zprávu, abychom k nim vůbec nejezdili. V segmentu zákazníků ze SME bylo naopak právě tohle oceněno. Ať už šlo o paní účetní, nebo o ředitele či majitele, ti nám řekli: „Až to zase otevřou, hned k nám přijeďte!“

Když se přesuneme k trendům ve světě informačních systémů, jak se vaši zákazníci stavějí ke cloudu?

Zákazníci po nás cloud primárně nevyžadují. Cloud má pro ně některé jasné výhody, nicméně asi tak před deseti lety o něm přestali zákazníci mluvit jako o něčem důležitém. Zákazník si zpravidla na začátku porovná cenový model on-premise s cloudovým, a pokud je bude hodnotit pouze omezeně jako cenu za aplikaci, vždy se zatím finančně rozhodne pouze pro on-premise.

Teprve když přijde diskuse na další výhody cloudové verze, klienta zaujme, že mu díky tomu stačí mít menší IT oddělení. Odpadají mu starosti s bezpečností, což je určitě důležité téma. Zároveň se nemusí starat o aktualizace. Musíme se s ním podívat na celkové náklady na vlastnictví (TCO) za příštích pět let a započítat do nich všechny náklady, počínaje údržbou. Teprve pak zákazník vidí i další výhody.

O co dalšího se české firmy v oblasti informačních systémů (IS) aktuálně zajímají?

Strojové učení (Machine Learning – ML) a umělá inteligence (Artificial Intelligence – AI) jsou pro nás určitě nejaktuálnějšími dalšími trendy. Dnes jsou to marketingové termíny, ale za pár let bude vše jinak. Jsou to oblasti, v nichž se informační systémy mohou vyvíjet nejrychleji. Strojové učení je pro nás v reálné praxi nejdůležitější. Automatizace může výrazně ušetřit jak finance, tak kapacity, alespoň prozatím.

Určitě bych podtrhl automatizaci, ale velkým trendem je také uživatelská zkušenost (user experience - UX) s daným řešením. U zákazníků to funguje. Jak na ně systém působí nebo jak příjemně se jim s ním pracuje, to považují za důležité stále více. Jde o „soft věc“ při rozhodování o koupi, ale má velkou budoucnost.

Stále důležitější bude také bezpečnost. Velkým tématem jsou zatím i lidské kapacity, ať už jde o lidi z IT, nebo ty, kteří systém spravují. Všichni víme, že lidské síly je u nás nedostatek.

V současné i nejbližší době například intenzívně komunikujeme s našimi zákazníky ze segmentu enterprise, aby přešli z ERP systému Helios Green na novější Helios Nephrite, který má navíc nové funkčnosti a výrazná vylepšení v oblasti UX. Zákazníka v podstatě nezajímá jeho IT, ale jeho byznys.