Na místě bývalého židovského ghetta se střetává světový luxus s českou malostí
Louis Vuitton, Hermès, Dior, Rolex nebo Balenciaga. Pařížská ulice je domovem více než tří desítek luxusních značek. Ulice je prostorná, vzdušná, široká, z obou stran lemovaná domy se secesními fasádami i alejí vzrostlých stromů, přesto je kvalita veřejného prostoru minimální. Tím, co ho devalvuje, přitom kupodivu není v centru Prahy tolik rozšířený vizuální smog. Světové módní domy design tvoří, a tak jejich výlohy nabízí vkusnou prezentaci zboží. Problém jsou jejich zákazníci!
Pařížská vznikla na konci 19. století jako součást poměrně kontroverzního záměru asanovat pražské Staré Město. V původních plánech bylo uvažováno, že bude kopií Avenue des Champ-Elysées, na což nakonec nedošlo, ale jméno odkazují na francouzský bulvár zůstalo. A zůstal i potenciál být oblíbeným korzem v centru metropole, bohužel ale nenaplněný. Architekt a kritik veřejného prostoru Adam Gebrian objasňuje, proč je atmosféra místa tak veskrze nepříjemná a většina Pražanů se mu radši vyhýbá.
„Nikdy jsem se tady dobře necítil, ani když tudy procházím jako běžný návštěvník, a myslím si, že za to může tenhle model, na který jsme si zvykli. Tím je to, že do luxusních obchodů je potřeba přijet svým luxusním autem, zaparkovat v co největší blízkosti, a tak se z Pařížské stalo veřejné parkoviště. Ta ulice je svým způsobem nádherná. Je široká, je obložená z obou stran krásnými domy, dvěma řadami stromů, které jsou naprosto vzorné, je propojená k Vltavě s výhledem na Letenské sady, vede na Staroměstské náměstí. Nabízí tedy to nejlepší, co byste mohli chtít, ale ta skutečnost, že se z ní stalo parkoviště, se postarala o to, že zážitek z toho místa je nepříjemný,“ říká Gebrian.
Pokud Vás zajímají i další architektovy postřehy, sledujte sérii Gebrian: Plus/Minus z produkce internetové televize Mall.tv zde.