Kvůli krizi jíme nezdravě. Zhoršily se stravovací návyky celé čtvrtiny lidí
Češi se začínají šidit na jídle. Jde jednoznačně o důsledek prudkého růstu cen a životních nákladů tuzemských domácností, říká ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Mgr. Aneta Martišková, LL.M. V průzkumu stravovacích návyků v rámci celoevropského programu na podporu zdravé výživy FOOD plná čtvrtina lidí přiznala, že krize do jejich stravovacích návyků zasáhla velmi výrazně.
Je to nový trend, nebo se prohlubuje něco, co tu bylo už dřív?
V minulých letech byl patrný trend směrem ke zdravějšímu stravování, ale teď se bohužel obrací. Přináší to hned několik rizik. Především jde o dopad na zdraví a pracovní výkon. Předpokladem kvalitní práce je kvalitní a pokud možno teplý oběd. A když nám lidé přiznávají, že jedí méně zdravě, že se šidí na kvalitě i na množství jídla, pak to není dobrá zpráva.
Restaurace jsou také kvůli snížené kupní síle lidí a v souvislosti se vzrůstajícími náklady tlačeny k nižší pestrosti nabídky. Pokud tento trend potrvá, tak v kombinaci s nižší návštěvností může mnohé restauratéry vést k úvahám, jak naložit v budoucnu se svým podnikáním. Můžeme nevratně přijít o část gastroprovozů, které si zakládají na kvalitě surovin i připravovaných jídel.
Firmy mohou lidem víc přispívat díky zvýšení příspěvku na stravování. Mohou si to ale dovolit?
Z našich průzkumů vyplývá, že nějakou formou přilepšit zaměstnancům je ještě do konce roku rozhodnuta čtvrtina firem, další třetina to zvažuje. Zvýšit hodnotu stravenky až na maximálních 180 korun znamená přilepšit zaměstnancům efektivněji a prospěšně pro všechny strany. Přidat na stravném, případně podpoře zdraví v podobě volnočasových benefitů, je daňově výhodnější varianta. A je tady také aspekt zdraví a pracovního výkonu. Když podpoříte zaměstnance v kvalitním stravování, pozitivně se vám to vrátí ve spokojenosti a pracovní motivaci.
Zmínila jste volnočasové benefity. Jaké trendy u nich sledujete a jak se na nich krize podepisuje?
Současným trendem je digitalizace, která usnadňuje přístup k jednotlivým benefitům. Dnes nabízíme digitální platby nejen prostřednictvím karet, ale i přes mobilní telefony nebo hodinky, i přes různé platební platformy. Rozvíjíme aplikace, které lidem pomáhají najít konkrétní provozovny pro volnočas a restaurace, včetně jejich nabídek.
Jde o jednu digitální kartu se dvěma peněženkami na stravování a volnočasové benefity. Kartu si můžete přiřadit do svého telefonu a v aplikaci si najdete nejvýhodnější nabídku, tedy kde mají například konkrétní typ jídel, jakou nabízejí dané provozovny slevu či akci, a to vše dle vaší lokace. To je několik výhod najednou. Digitální řešení ale mají výhodu nejen v rychlosti a efektivitě, ale zajišťují i maximální bezpečnost.
Druhým trendem je personalizace nabídky. Naše práce je čím dál tím více o datech, pracujeme s nimi, vyhodnocujeme je a díky tomu dokážeme přinášet řešení, která jsou šitá potřebám firem i zaměstnancům co nejvíce na míru.
Dají se dnes ještě vymyslet nové benefity?
Velký prostor je pořád v oblasti zdraví. Společnosti na tom navíc mají zájem, protože je to v současné situaci velice aktuální. Ukazuje se třeba i poptávka po práci psychologů a terapeutů tedy duševním zdraví. Řada lidí s nimi potřebuje konzultovat a zaměstnavatel jim v tom může pomoci. My jako zprostředkovatel navíc zajišťujeme, aby tato služba zůstala pouze ve vztahu návštěvníka s odborníkem.
Mgr. Aneta Martišková, LL.M
- Je ředitelkou vnějších vztahů ve společnosti Edenred.
- V roce 2017 získala ocenění Významné ženy českého práva, o dva roky později byla vyhlášena HR Osobností roku.
- V minulosti pracovala například pro nadnárodní švýcarskou společnost Glencore Agriculture, kde měla na starosti oddělení vnějších vztahů a HR.