Deset let crowdfundingu v Čechách: nejúspěšnějším projektům lidé přispěli miliony za pár hodin
Téměř 10 milionů korun získal nejúspěšnější projekt v historii českého crowdfundingu, miliony vybralo i několik dalších. Nejrychleji vybrat první milion se podařilo crossfitovému gymu Collieri, a to za necelé 3 hodiny, a nejdražší zakoupená odměna měla hodnotu 500 tisíc a její majitel tak podpořil pražskou tělocvičnu Železná koule. Crowdfundingová jednička Hithit.cz nebyla na českém trhu první, ale jako jediná se na něm dokázala udržet a 20. listopadu 2022 si připomněla výročí 10 let.
Když Hithit v listopadu 2012 začínal, měl v prvních dnech spuštěných 11 projektů, mezi nimi jste mohli najít například malíře a tatéra Lukáše Musila (Musa) či letní kino v MeetFactory. Za 10 let pak prošlo touto crowdfundingovou platformou přes 4,5 tisíce projektů, kterým lidé poslali přes 470 milionů korun a koupili tak přes 500 tisíc odměn.
„První rok si o nás lidé mysleli, že jsme spíš charita, která přišla spasit českou kulturu. Na začátku jsme proto těžili jen z našich kontaktů a znali jsme všechny, kdo si u nás projekt vytvořili a jejich prostřednictvím jsme edukovali veřejnost,“ vysvětluje Aleš Burger z Hithit.cz. Zlom podle něj přišel ve chvíli, kdy Hithit začali využívat kromě kreativců také podnikatelé. „Ti, co měli v hlavě nějaký byznys plán, si uvědomili, že ho mohou přijít otestovat na Hithit. Za spuštění kampaně se nic neplatí, takže nebyl důvod, proč to nezkusit,” dodává Aleš Burger.
A tak se do povědomí veřejnosti dostaly značky jako zlínské boty Vasky nebo ponožkoboty Skinners, které dokonce díky hromadnému financování vznikly. Oba zmiňované projekty patří na Hithitu mezi ty nejúspěšnější. Zatímco Vasky vybraly přes 5 milionů korun, Skinners se staly v letošním roce druhým nejúspěšnějším crowdfundingovým projektem, když od svých fanoušků získaly přes 7 milionů korun. A zároveň tak jsou historicky nejúspěšnějším produktovým projektem. Právě Skinners dokázaly v minulosti také prorazit na světových crowdfundingových platformách, jako je Kickstarter nebo Indiegogo.
Jak roste počet projektů, roste i jejich úspěšnost. Zatímco v roce 2013 byla necelých 45 %, v posledních dvou letech cílové částky v kampaních dosahuje okolo 60 % projektů. „Přišli jsme s obchodním modelem, v rámci kterého jsme řekli, že chceme provizi, jenom když lidé uspějí. V tu chvíli jsme zjistili, že potřebujeme, aby co nejvíce projektů uspělo. Začali jsme se o ně starat, konzultovat jejich nápady, dávat zpětnou vazbu, pomáhat s PR a marketingem. Jsme s nimi na jedné lodi,“ konstatuje Aleš Burger s tím, že většina peněz, kterými lidé autory a jejich nápady podpoří, míří právě k těm úspěšným (viz graf).
Držitelem rekordu je také publikace Proměny světa, která se stala nejúspěšnější knihou v historii českého crowdfundingu. Týdeník Echo24, který za knížkou stojí, v ní připravil 50 unikátních rozhovorů, na než dokázal od svých čtenářů vybrat přes 2 miliony korun. Po bok Echa se pak úspěšností řadí Velká svačinková a Obědová bichle. To, že hromadné financování přeje vydávání knih, potvrzuje také nedávná kampaň organizace Konsent, která se zabývá tématem sexuální osvěty, a její kniha Děti to chtěj vědět taky se stala nejprodávanější odměnou letošního roku. Koupilo si ji 1 459 čtenářů.
V době pandemie pak crowdfunding prokázal svoji sílu jako prvek sdílené ekonomiky, který přispěl k udržitelnému rozvoji v jinak těžko udržitelné situaci. V rámci speciálního programu Hithit Antivir poslali lidé na pomoc živnostníkům a podnikům více než 28 milionů korun. Aktuálně běží program Hithit Energie. „Byl bych rád, kdyby v zemi neexistoval nikdo, kdo nezná Hithit. Aby lidé ke crowdfundingu, a tedy k Hithitu, přistupovali se stejnou samozřejmostí jako třeba k eBay,“ uzavírá Aleš Burger.