Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA

Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA Zdroj: Munipolis

Galerie divných autovraků. Česká města už ví, jak na ně. Zapojte se taky

-red-

Autovraky hyzdí česká města řadu let. A jak je více vozů, přibývá i vraků. Ale obcím už se to daří řešit. Pomáhají jim s tím lidé a je na to dokonce parádní galerie. Vybrali jsme ty nejlepší kousky. Podle platformy Munipolis, která sbírá občanské podněty na národní úrovni, je v současnosti v celém Česku občany nahlášeno více než 900 nepojízdných aut k odstranění.

Pokračování 2 / 11

Vítěz demoličního derby Děčín

Vítěz demoličního derby DěčínVítěz demoličního derby Děčín | Munipolis

Podle Asociace moderně komunikujících samospráv je problém neřešených autovraků mezi dlouholetými „černými puntíky“, které občané samosprávám vytýkají. V letošním roce ho mezi 5 největších nedostatků nominovalo 37 % oslovených občanů ze středních a velkých měst. A teprve v posledních dvou letech mají občané pocit, že se ho samosprávám daří alespoň trochu řešit. Pomohl nejen zákon z roku 2020, ale i neklesající chuť občanů s problémem pomáhat.

Pokračování 3 / 11

Ty a tvůj brácha po akci v Brně

Ty a tvůj brácha po akci v BrněTy a tvůj brácha po akci v Brně | Munipolis

Podle největší platformy pro řešení občanských podnětů Munipolis blokuje ulice českých měst a obcí devět stovek nově nahlášených autovraků. A každý týden sem přibývají desítky nových případů. Počet podnětů v této kategorii navíc dlouhodobě roste – od roku 2020 meziročně skoro 13% tempem. Zapojení veřejnosti se ukazuje jako klíčový prvek – lidé velice často zmapují i nepojízdná vozidla na skrytých místech, o kterých neměla samospráva ani tušení. Městu tak šetří nejen čas, ale i desítky tisíc korun za mapování.

Pokračování 4 / 11

Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA

V Žatci se to vsákneV Žatci se to vsákne | Munipolis

„Přestože celorepubliková veřejná statistika autovraků zatím neexistuje, z mapy hlášených podnětů v systému Munipolis víme, že každý kraj čeká v průměru 120 odstavených vozidel. Reakční doba a úspěšnost nápravy je ale v regionech velmi rozdílná,“ upozorňuje Ondřej Švrček, jeden ze zakladatelů systému Munipolis. Ten ke komunikaci s občany, ale také spolupráci s nimi využívá již více než 3 tisíce samospráv. „Roste však počet měst, kde dokázali spolupráci s občany při vytipovávání nepojízdných vozidel převést do funkční praxe. Lidmi nahlášené autovraky pak mizí v řádu týdnů.“

Pokračování 5 / 11

Praha. I s vrakem řidiče?

Praha. I s vrakem řidiče?Praha. I s vrakem řidiče? | Munipolis

Když v roce 2020 vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, dala starostům do rukou silnou zbraň v podobě možnosti nekompromisního přístupu k autovrakům i jejich majitelům. Vlastník pozemní komunikace může vyzvat provozovatele vozu, který je technicky nezpůsobilý k provozu, k jeho zprovoznění, případně odstranění mimo pozemní komunikaci. 

Pokračování 6 / 11

Jednou Rover, navždy Rover

Jednou Rover, navždy RoverJednou Rover, navždy Rover | Munipolis

Za 2 měsíce od výzvy obec může vozidlo přemístit na vhodné místo sama a už 3 měsíce od oznámení může správní úřad rozhodnout o povolení prodeje vozu ve veřejné dražbě. V době koronavirové pandemie se ale řada obcí rozhodla pro odklad, a tak na první vlnu odstraňování nepojízdných vozů došlo až v loňském roce. 

Pokračování 7 / 11

Dřív Audi, teď AUvajs

Dřív Audi, teď AUvajsDřív Audi, teď AUvajs | Munipolis

Nejúspěšněji si zatím podle statistik komunikační sítě Munipolis vedou v Ústeckém kraji, kde se obcím podařilo odstranit 70 % občany nahlášených autovraků, dále pak v Olomouckém a Pardubickém kraji, kde úspěšnost v obou případech převyšuje 65 %.

Pokračování 8 / 11

Na škodovkách mohou města vydělat

Na škodovkách mohou města vydělat hned dvakrát. Tato je z Ostravy. Jinde je prodávají za více než 30 tisíc. Na škodovkách mohou města vydělat hned dvakrát. Tato je z Ostravy. Jinde je prodávají za více než 30 tisíc.|Munipolis

Nejen Ústí nad Labem, ale stejně tak i řada dalších měst přitom vozidla z ulic nejen odstraňuje, ale následně je nabízí také ve veřejných dražbách. Ústecký rekord zatím drží odstavená Škoda 120, jejíž cena se v aukci vyšplhala na 35,5 tisíce korun.  Na ještě vyšší úroveň pak boj s nepojízdnými vozidly povýšili ve Středočeském Brandýse nad Labem. Město zřídilo Autobazar Brandýs-Boleslav, ve kterém se scházejí odstavené automobily hned ze dvou měst, a zájem o ně překonal veškerá očekávání. 

„V polovině dubna jsme uspořádali první veřejnou dražbu autovraků, které se podařilo Technickým službám Brandýs-Boleslav ve spolupráci s Městskou policií Brandýs nad Labem-Stará Boleslav po uplynutí všech zákonných lhůt odtáhnout z ulic. Do dražby šlo 11 vraků a zájem byl obrovský, během půl hodiny byly všechny pryč. Tímto směrem se chce naše město ubírat i nadále,“ potvrzuje za město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Kateřina Vokurková.  

Pokračování 9 / 11

Festival Burning Man - stage Chrudim

Festival Burning Man - stage ChrudimFestival Burning Man - stage Chrudim | Munipolis

Češi dávají jasně najevo, že mají o spolupráci se samosprávami zájem. Musí však být funkční a bez zbytečné byrokracie. Jenže to je v řadě samospráv stále problém a občanské podněty se nezřídkakdy musí stále předávat v papírové podobě na podatelně.

Pokračování 10 / 11

Některá auta by se z Prahy možná odnesla i sama

Některá auta by se z Prahy možná odnesla i samaNěkterá auta by se z Prahy možná odnesla i sama | Munipolis

„Situace se za posledních pět let velmi zlepšila. Ale stejně je stále kam se posunout. Míra chuti Čechů pomáhat snad nebyla historicky větší, skoro 22 % z nich deklaruje, že jsou ochotni věnovat svůj volný čas práci pro samosprávu. Jenže zejména menší obce toho stále neumí využít,“ zmiňuje Ondřej Švrček. „Práce s digitálními občanskými podněty by však měla být z mého pohledu naprostým standardem. Samosprávy díky nim ušetří nejen stovky tisíc korun, ale také zásadním způsobem podpoří vztahy s občany. A naopak – pokud budou jejich chuť pomáhat ignorovat, postupně ztratí jejich podporu.“

Pokračování 11 / 11

Bakov nad Jizerou, radiační situace zůstává normální

Bakov nad Jizerou, radiační situace na Ukrajině zůstává normálníBakov nad Jizerou, radiační situace na Ukrajině zůstává normální | Munipolis

Autovrak je třeba nahlásit majiteli komunikace, kterým je obvykle obec, na příslušném úřadě. V obcích, které využívají portál Munipolis, pak stačí autovrak vyfotit a zařadit do příslušné kategorie podnětů (autovraky). Aplikace pak podle GPS pozice sama dohledá katastr obce. Pozici autovraku je možné v mapě taktéž upravit ručně. Pokud dojde k jakékoliv aktualizaci, občan je pak pomocí e-mailu informován o tom, jak se stav jeho nahlášení vyvíjí. 

„S přihlédnutím k nové legislativě doporučujeme všem občanům, aby při případném focení věnovali pozornost SPZ, protože místní samosprávy či vlastníci komunikací snáze zjistí, komu vůz patří a zda má platnou STK,“ dodává Ondřej Švrček.