Má humor hranice? Odpovídal český komik
Svým břitkým humorem baví Tomáš Břínek alias TMBK český internet 14 let a nedostatkem inspirace při tom rozhodně netrpí. Česká republika ho „furt překvapuje“. Největší limity cítí ze strany sociálních sítí. Koláže, se kterými sbíral první lajky na Facebooku, by dnes na stejné platformě publikovat nemohl, během pár hodin by byla jeho stránka zablokovaná. „Kdysi jsem mohl udělat Hitlera, co přijde do pekárny a chce půlku Šumavy. Teď už ne,“ říká digitální umělec a influencer s tím, že vtipy o nacistickém vůdci mu byly zpětně odstraněny i z fotogalerie. Aby tvůrčí omezení minimalizoval, nutí ho to být kreativnější a hledat stále nové cestičky. Možnost svobodně se projevit je pro něj klíčová, i když se rozhoduje, s kým bude spolupracovat. Častokrát nabídky odmítá.
Mezi tím, jestli tvoří pro svých víc než půlmilionu sledujících, nebo pro klienta, Tomáš Břínek rozdíly nedělá. Rozhodující je pro něj mít volnou ruku, a tu mu v Budějovickém Budvaru už druhým rokem dávají. Loni ho národní pivovar oslovil, aby se stal ambasadorem pivního speciálu Kraťas, který vznikl ve spolupráci s minipivovarem Volt, letos se s ním rozhodli zbořit klišé, že na logo se nesahá, a nechali ho navrhnout design plechovky prvního hořkého ležáku z Budvaru. Limitovaná edice Budvar 33 od TMBK je v prodeji od října a stojí za ní sami fanoušci, které digitální umělec vyzval, aby mu posílali krátké vzkazy nebo malé obrázky. Nejlepší z nich teď zdobí obal, který se stal jakousi veřejnou plochou. „Nejdřív jsem to chtěl jenom přepisovat, pak mě napadlo, že ta autenticita toho bude daleko lepší, když to lidi napíšou na papírek, vyfotí, já to předělám do digitální podoby a pak se to nato vytiskne,“ přibližuje, jak nápad vznikl, a dodává, že s jeho realizací je nadmíru spokojený.
Ručně ořezává i každou koláž, které vytváří prakticky denně. „Když si to hodně přiblížíš, tak zjistíš, že je to nedokonalé a umělá inteligence nebo cokoliv by to vzala daleko líp,“ nezastírá drobné nedostatky. Eliminovat je s využitím nástrojů AI, nebo si nechat generovat zdrojové obrázky ale nechce. „Tu moji představu, jakou mám, když to tvořím, tak myslím, že to nesplní nikdy,“ má jasno a je přesvěcený, že v dohledné době není důvod se bát, že nás umělá inteligence nahradí.
Zastrašit se nenechává ani globální konkurencí. Věří, že až na pár výjimek, ze kterých je žádoucí si legraci nedělat, třeba Francouzům nesahat na Johanku z Arku nebo Napoleona, je humor všude stejný. I proto by v příštím roce rád tvořil víc v angličtině. Zatím ho v tom brzdí dvě věci. Sám nestíhá mezinárodní dění sledovat do hloubky, a když už nějakou koláž se zahraničním přesahem vytvoří, její organický dosah je na sociálních sítích minimální, a tudíž i šance, že pobaví větší množství uživatelů. „Problém je v tom, že nemůžeš dát reklamu na politiky a podobně, takže nemůžu udělat něco na Donalda Trumpa, nepropustí mě to, nemám americké občanství nebo řidičák, které k tomu vyžadují,“ říká. Zatím tak plánuje aspoň výstavu v Českém centru v Paříži.
Jak vznikají jeho koláže a s čím má při jejich tvorbě největší problém? Které obrázky a vzkazy se na novou limitovanou edici Budvaru 33 nedostaly? Jakou spolupráci by odmítl? A nepřipadá si někdy jako otrok aktuálního dění? Na tyto a další otázky odpovídal digitální umělec a influencer Tomáš Břínek alias TMBK.