Zdroj: IXPERTA s.r.o.

„Outsourcing u nás není bodyshop, jedná se o službu s přidanou hodnotou,“ říká Jan Kašpárek z IXPERTA

Reklama

Společnost IXPERTA si drží své stabilní místo na trhu již více než 30 let. Pro mnohé představuje strategického technologického partnera, který umí poradit a realizovat projekty z oblasti komunikací, infrastruktury a kybernetické bezpečnosti, ITSM i softwarového vývoje. Jan Kašpárek, který v IXPERTA řídí divizi Software, odkryje v rozhovoru svůj pohled nejen na trendy v oblasti softwarového vývoje v ČR.

V oblasti IT působíte přes 25 let. Jak se za tu dobu změnil trh a očekávaní zákazníků?

Řekl bych, že trh sám o sobě se nemění, vždy na něm byly a jsou poptávka a nabídka, tedy zákazník a dodavatel. Rozdíl je ale určitě poznat ve způsobu chování a v komunikaci. Koncem 90.let se opouštěl svět faxů a již se běžně používala mailová komunikace, postupně se přidaly mobily, sociální sítě, e-shopy, různé nabídkové a poptávkové portály. Celkově se dá říci, že možnosti komunikace výrazně zrychlují veškeré procesy a aktivity potřebné pro realizaci projektů. Navíc zákazníci jsou dnes přímější, lépe vědí, co chtějí a umějí si o to říct. Na naší straně toho rádi využíváme i pro získání rychlé a cílené zpětné vazby, bez té by to bylo složitější.

Jaký to má vliv na řízení velkého vývojářského týmu?

V oblasti softwarového vývoje se pohybuji posledních asi 9 let, nejsem tedy takový ten kovaný vývojář. Nyní se věnuji primárně obchodu a strategii a z mého pohledu bych řekl, že zákazníci nyní více hledají dodávku software jako službu. Samozřejmě i dnes funguje hodně personálních agentur, které posílají kandidátské profily a zákazníci si z nich sami vybírají. Náš scénář z posledních let ale vypadá tak, že si hledáme vlastní lidi a budujeme si potřebné kompetence a role, zákazníkům pak dodáváme službu, která je definovaná produktově či projektově. Vždy je k tomu potřeba průběžný kontakt se zákazníkem, přímá komunikace je nutná pro správné řízení našich týmů. Naše přidaná hodnota je pak výrazně vyšší.

Je český trh v oblasti SW vývoje něčím specifický, ve srovnání s jinými zeměmi?

Asi bych neřekl, že se země nějak významně liší. Samozřejmě, rozdílné jsou náklady na vývoj, i proto je oblíbený model outsourcingu, kdy je ze zemí „východněji“ dodáváno do zemí v západní Evropě či v USA. Ale principy toho modelu jsou vesměs vždy stejné či podobné, vždy se hledá rovnováha mezi náklady a kvalitou. Podstatné jsou samozřejmě i jisté kulturní odlišnosti, které mohou mít svůj vliv na kvalitu spolupráce. Zmíním zde i známou pravdu, naprosto zásadní je vždy kvalita v týmech, motivace lidí a jejich ochota podílet se na vývoji pro konkrétní projekt. Bez lidí to zkrátka nejde.

Motto vaší firmy je: „Každý zákazník je jedinečný, každému umíme pomoci.“ V čem tkví vaše unikátnost?

IXPERTA je středně velkou firmou a na trhu není moc takových, které by uměly nabídnout tak širokou škálu řešení a služeb, jakou využívají naši zákazníci a partneři. Tradiční ICT technologie doplňujeme silným týmem ve vlastní SW divizi, což nám umožňuje integrovat a propojovat řešení z oblasti komunikací, infrastruktury, bezpečnosti, vše významně podporuje i naše IT consulting divize. V každé oblasti si zakládáme na vysoké přidané hodnotě pro naše zákazníky a partnery, naši kolegové disponují kompetencemi a know-how potřebnými pro komplexní projekty. V samotné oblasti SW vývoje zajišťujeme i takovou expertízu, která se většinou v žádném projektu nedá využívat dlouhodobě, ale pro úspěšnou realizaci je naprosto klíčová. Vždy tedy zajistíme potřebné kompetence podle aktuální potřeby projektu, odpovídáme za koordinaci, garantujeme výsledek. V tom vidím naší přidanou hodnotu a jsem rád, že tuto formulaci mohu převzít od našich zákazníků – je moc příjemné, když dostanete takovou zpětnou vazbu.

Na trhu je dlouhodobě velký nedostatek vývojářů, vy máte poměrně velký vlastní tým. Máte speciální recept na udržení šikovných lidí ve firmě?

Ano, rád potvrzuji, daří se nám držet týmy pohromadě a fluktuace expertů je u nás velmi nízká. Za klíčový považuji faktor zákazníka, respektive projektů, na kterých pracujeme. Jedná se o technologicky zajímavé projekty, naši kolegové v nich nacházejí profesní výzvy, baví je a mají zájem na tom, aby byli svou prací přínosní. Někteří kolegové jsou s námi už více než 20 let, mají však možnost projekty měnit a zaměřit se na nové technologie a témata. Samozřejmě, i my se občas setkáme s tím, že některé projekty skončí, ale i to patří k životu. Obecně si možná neskromně myslím, že prostředí u nás lidem vyhovuje a pomáhá jim plnit si své profesní cíle.

Který vývojářský projekt ve vás zanechal výraznější stopu?

Je složité vybrat jediný. Z našich zákazníků se postupně stali spíše partneři, se kterými spolupracujeme dlouhodobě a díky jejich důvěře se dostáváme k dalším, novým projektům a jejich spektrum je široké. Pracujeme například na vývoji software pro elektronové mikroskopy společnosti Thermo Fisher, jejich škála je skutečně pestrá. Pracujeme na zajímavých projektech v odvětví automotive, kde poskytujeme pro Škoda Auto služby napříč naším portfoliem. Historicky nejstarší jsou naše projekty z oblasti komunikací, kde se podílíme na vývoji koncových přístrojů pro německou firmu Gigaset a spolupracovali jsme i na vývoji komunikačních systémů firmy Unify. A zajímavým, velmi atraktivním, byl projekt s francouzskou společností Atos, Odkoupili jsme od nich jejich řešení, laicky řečeno interní „Facebook“ pro velké firmy, který v té době využívalo více jak 100.000 lidí a na nás byla kompletní správa, rozvoj a péče o produkt i uživatele.

IXPERTA je spojována s inovacemi a novými technologiemi. Na základě čeho se pouštíte do těchto nových výzev?

Máme možnost podílet se na inovačních vývojových projektech u našich zákazníků a vedle toho se samozřejmě věnujeme i našim vlastním projektům, které jsou zaměřené na výzkum a inovace. Ten poslední byl vlastně spíš obchodně-investiční a týkal se populární oblasti umělé inteligence, kde jsme majetkově vstoupili do úspěšného startupu Sentisquare. Jejich produkt zaměřený na analýzu a kategorizaci velkého množství textu na bázi NLP (Natural Language Processing) se snažíme integrovat v našich řešeních a zvýšit tak užitek plynoucí z našich projektů. Těší nás, když vidíme skvělé reference a jako investoři jsme zvědaví, kde to celé může skončit.

Jan Kašpárek

Pro společnost IXPERTA pracuje 25 let a za tu dobu se podílel na množství úspěšných projektů. Začínal na obchodním oddělení jako student, následně se věnoval projektovému řízení a vedl velké mezinárodní projekty. Nyní je členem správní rady a je odpovědný za divizi Software.