Aeromobil 2.5 slovenských konstruktérů a podnikatelů Juraje Vaculíka a Štefana Kleina

Aeromobil 2.5 slovenských konstruktérů a podnikatelů Juraje Vaculíka a Štefana Kleina Zdroj: Profimedia.cz

Létající auta podle filmových tvůrců: Pátý element (1997)
Létající automobily Liberty Pioneer a Liberty Sport nizozemského výrobce PAL-V
Blade Runner (1982)
Fantomas se zlobí (1965)
Zpátky do budoucnosti II (1989)
11 Fotogalerie

S autem v oblacích. Přeprava osobními drony je na dohled. Létající vůz už není sci-fi

Jan A. Novák

Sedíte za volantem, prodíráte se dopravní zácpou rychlostí šneka – a neříkejte, že vás to už někdy nenapadlo: bylo by krásné se nad kolonu vozů vznést a vyrazit rovnou k cíli jako pták. Nejste jediní. Někteří už to dokonce zkusili a jiní se o to pokoušejí. Idea létajícího auta je docela letitá a asi nepřekvapí, že jako první s ní přišel Jules Verne. Dnes už se o to mnozí reálně pokoušejí.

Ve verneovce Pán světa z roku 1904 postavil šílený inženýr Robur stroj Epouvanta (Postrach), který létá i jezdí po silnicích, a dokonce vyhrává automobilové závody. A nebyl by to Jules Verne, kdyby Postrach navíc neplaval a nepo­tápěl se jako ponorka. Zakladatel sci-fi tentokrát nasadil laťku ­obzvlášť vysoko, protože sestrojit létající automobil se dodnes moc nedaří (o potápění ani nemluvě). Snaha ale nechybí.

ŠEST KŘÍDEL

 

K prvním pokusům o realizaci myšlenky létajícího automobilu jinde než na stránkách románu došlo už koncem první světové války – přestože dopravní zácpy tehdy nehrozily. Roku 1917 dokončil letecký konstruktér Glenn Curtiss (1878–1930) stroj jménem Curtiss Autoplane, který vypadal jako legendární Fordův automobil Model T, kterému narostlo šest křídel (byl to trojplošník) a vrtule. Stačilo je odmontovat a majitel měl místo letadla automobil. Na rozdíl od skutečného fordu byl celý stroj z hliníku a do jeho kabiny se vešly tři osoby. Při prvních testech se zkušebnímu pilotovi podařilo udělat několik krátkých skoků, pak ale USA vstoupily do války a Curtiss další vývoj stroje Autoplane ukončil, protože jeho továrna najednou měla spoustu zajímavějších vojenských zakázek.

V současnosti má Curtiss ­Autoplane hned několik protějšků, z nichž jedním z nejzajímavějších je Aeromobil, který vyvíjel stejnojmenný slovenský start-up konstruktérů a podnikatelů Juraje Vaculíka a Štefana Kleina. Klein později z firmy odešel, ale funkční prototypy s působivým designem už mají za sebou testovací lety.

Postupně vzniklo několik modelů, z nichž stroj označovaný jako Aeromobil V 3.0 v květnu 2015 havaroval, ale pilot vyvázl bez zranění. Další verze, V 4.0, vyvíjená ve firmě Aeromobil od roku 2016, byla dvoumístná a užitečný náklad mohl dosáhnout až 240 kilogramů. Přeměna z automobilu na letadlo trvá okolo půldruhé minuty, přičemž vše se děje na zmáčknutí tlačítka.

Stroj měl příznivý ohlas, přesto hromadná výroba nezačala. Místo toho se letos objevily zprávy, že firma nenašla další investory a míří ke konci. I slibně vyhlížející Aeromobil se tedy nakonec vydal cestou několika desítek předešlých modelů jiných konstruktérů – od nadšených amatérů až po týmy věhlasných leteckých společností. A tak se už více než půl století objevují optimistické zprávy, že brzy začne sériová výroba létajících automobilů, aniž k tomu došlo.

V čem je problém?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!