Rybičky z plechovky dosud Američané nejedli. Teď kvůli nim zakládají kluby milovníků ryb v konzervě
Sardinky naložené v citronové šťávě, makrela v kari omáčce, grilované olihně v inkoustu. Tyto pochoutky, které jsou už dlouho oblíbené v Evropě, se nyní dostávají i na menu gastronomických podniků ve Spojených státech. Americké firmy vyrábějící konzervy s rybami a plody moře rozšiřují nabídku nad rámec tradičního tuňáka určeného do sendvičů. Jde o trend, který se zrodil během covidových lockdownů, kdy Američané chtěli něco nového, píše agentura AP.
Od té doby tento segment trhu roste i díky influencerům, kteří na sociálních sítích vychvalují přínos těchto potravin bohatých na bílkoviny a prodávaných v barevných konzervách. Na tiktokovém účtu Tinned-Fishionado Kris Wilson sdílí recepty na rychlá jídla s využitím například rýže, sójové omáčky, avokáda, vajíčka na hniličku a konzervy uzených slávek od jedné dánské firmy.
Rybičky v konzervě se ve Spojených státech nyní pravidelně objevují na menu vinných barů od San Franciska po Houston a New York, kde si hosté na obsahu pochutnávají přímo z konzervy. Dokonce existují kluby milovníků ryb v konzervě, které napodobují vinné kluby a svým členům každý měsíc posílají různé druhy rybiček a plodů moře v různých druzích koření, olejů a omáček. Videa týkající se ryb z plechovky, ať už jde o jejich chuť nebo všelijaké praktické rady, mají na tiktoku desítky milionů zhlédnutí.
Zatímco v roce 2018 se ve Spojených státech prodaly rybí konzervy za 2,3 miliardy dolarů (51,6 miliardy korun), letos je to podle firmy Circana zabývající se výzkumem trhu už 2,7 miliardy dolarů.
To samé, co babička
Becca Millsteinová v roce 2020 v Los Angeles založila obchod s rybičkami v konzervě. Tento podnikatelský nápad dostala díky tomu, co jedla během pandemických uzávěr. „Když jsme byli všichni doma v karanténě a připravovali jsme vlastnoručně všechna jídla, zabralo to dost času," říká Millsteinová. „U mě to dopadlo tak, že jsem jedla spoustu ryb z konzervy, ale zároveň jsem zjistila, že nabídka v obchodech s potravinami není nijak skvělá," dodává tato žena, která v minulosti studovala ve Španělsku a pobývala i v Portugalsku. Jde o země, kde ryby z konzerv jsou běžnou součástí jídelníčku, takže věděla, jak dobré věci se v nich mohou skrývat.
„Jedla jsem ty samé rybičky z konzervy, jako moje babička Rose jídávala ve 30. letech v Brooklynu," říká Millsteinová. „Přišlo mi to opravdu vtipné," dodala. Její firma Fishwife Tinned Seafood se zaměřuje na vysoce kvalitní ryby a mořské plody, které pocházejí z udržitelného rybolovu. Říká, že chce nabízet "více než jen tuňákové sendviče".
Při ceně od 7,99 do 10,99 dolaru za plechovku jsou výrobky od Fishwife myšleny především jako lahůdky. V období 2021 až 2022 se objem prodeje firmy zvýšil o 250 procent, letos zřejmě vzroste o 150 procent. V nabídce má například ančovičky z Kantábrijského moře naložené v extra panenském oleji od farmářů v jižním Španělsku. Tuňák křídlatý, který se prodává v plechovkách uzený, je lovený tak, aby nepřišli k úhoně další mořští živočichové. „Jde o výrobky určené třeba pro případ, že máte návštěvu," tvrdí Millsteinová. „Není to něco, co chcete jen s něčím dalším smíchat, abyste připravili levné jídlo s obsahem bílkovin," dodala.
Párování s vínem
Simi Grewalová, zakladatelka vinotéky DECANTsf v San Francisku, říká, že její podnik po rybích konzervách sáhl částečně kvůli tomu, že nemá kuchyni vhodnou k vaření. „Jsou naprosto všestranné, hlavně když jde o párování s víny," pochvaluje si. Ve vinotéce se prodávají konzervy od osmi do 36 dolarů. „Lidé si často myslí, že ryby v konzervě jsou levnou záležitostí, ale my je pečlivě vybíráme," podotýká Grewalová. „Měsíčně trávím řadu hodin výběrem toho nejnovějšího, co se objevilo," uvádí.
Podle kuchařky a spisovatelky Marie Finnové jsou ryby v konzervě dobrou volbou pro labužníky vyhledávající něco nového i pro ty, kdo si doma dělají zásoby pro případ živelné katastrofy. „Říkám si, že pokud vás má něco udržet dlouho naživu, pak je to konzerva sardinek v olivovém oleji," směje se.
Kalifornské město Monterey bývalo kdysi sídlem prosperujících továren vyrábějících sardinky v plechovkách, což inspirovalo spisovatele Johna Steinbecka, který tam zasadil děj románu Na plechárně. Toto odvětví ale už před desítkami let upadlo, protože výrazně ubylo ryb. Místo továren vznikly hotely, restaurace a prodejny suvenýrů.
Podle Johna Fielda, biologa z amerického úřadu pro mořské zdroje, velké továrny už znovu nevzniknou, současný trend ale nahrává malým místním konzervárnám a udržitelnému rybolovu. Připouští ovšem, že si není jistý, zda by ho na jídelním lístku v restauraci zlákala právě rybí konzerva. „Když bych šel na drahou večeři, dal bych si raději čerstvou rybu než tu z konzervy," říká.