Jak získáte dotaci?
Ministerstvo obchodu a průmyslu začalo nabízet dotaci na pořízení vozidla s bezemisním pohonem, tedy na bateriová a vodíková elektrická vozidla. Jak na to?
Díky dotačnímu programu „Záruka Elektromobility – I. výzva“ lze získat finanční příspěvek až 200 000 korun na bezemisní osobní automobil, jehož pořizovací cena nepřesahuje 1 500 000 korun bez DPH. Dotaci lze získat také na užitková vozidla v kategoriích N1 a N2, na které stát přispěje 250 000, respektive 300 000 korun.
Jedna žádost = celý fleet
Vůz, na který lze dotaci uplatnit, musí být financovaný komerčním úvěrem u leasingové společnosti nebo komerční banky a musí být splácen po dobu alespoň dvanáct měsíců.
Příspěvek je možné čerpat pouze na nové vozy, které byly dodány maximálně půl roku od jejich první registrace a s nájezdem nižším, než je 6000 kilometrů. V rámci jedné žádosti mohou firmy žádat o celou flotilu vozidel na jednu smlouvu. Počet dobíjecích stanic se pak odvíjí od počtu objednaných vozidel.
Se všemi náležitostmi samozřejmě firmy poskytující financování pomohou. „Naši pracovníci v rámci podpisu smlouvy o dodání vozidel zařídí podání dotace zdarma. Klient tak pouze dodá informace nutné k vyřízení. Kromě vyřízení žádosti o dotace nabízíme také nulový úrok na vybrané vozy a bezplatný servis po dobu pěti let nebo sto padesáti tisíc kilometrů,“ vysvětluje Václav Vacek z Volkswagen Financial Services.
Dotace na dobíječky
Vedle příspěvku na samotné vozy jde získat dotaci také na dobíjecí stanice. U těch se výše příspěvků pohybuje od 50 000 do 150 000 Kč podle toho, zda se jedná o AC nebo DC stanici. Na DC s výkonem do 40 kW lze získat až sto tisíc korun, na ty s vyšším výkonem až sto padesát. Příspěvek je podmíněný pořízením bezemisního vozidla s financováním komerčním úvěrem u leasingové společnosti nebo komerční banky v kombinaci s finančním příspěvkem.
Dobíjení vozidla usnadňují dobíjecí karty. S nimi lze většinou dobíjet u všech velkých distributorů v Česku, tedy u ČEZ, PRE, E.ON i Ionity. A pak také v Evropě a v síti partněrů. „U nás má klient s kartou Chargee navíc tříprocentní slevu na dobíjení na veřejných stanicích,“ podle Václava Vacka.
Pro malé i velké
Dotaci mohou čerpat jak malé a střední, tak velké podniky, které nejsou vlastněné územně správními celky.
O dotaci mohou žádat od března letošního roku až do 30. září 2025 nebo do vyčerpání alokovaných 1,95 miliardy korun. Samotná investice musí být realizovaná do konce roku 2025.
Topol: Flotily preference tolik neřeší
Trh nových a ojetých aut jsou spojené nádoby: čím víc se kupuje nových, tím víc je pak v nabídce ojetých. V tom byly předchozí roky zvláštní, nová auta zoufale chyběla a po ojetých byl obří hlad. Je to letos jinak?
Je. Už koncem loňského roku začalo být patrné, že se trh nových aut vrací k normálu. Je tedy jasné, že letos při návratu převisu nabídky nad poptávkou si musejí prodejci nových aut zase zvyknout, že zákazníky je potřeba aktivně oslovit a přilákat na slevy a různé marketingové akce. Stačily první měsíce roku 2024 a je znát, že prodejci mají po dlouhé době dostatek aut skladem a musejí je otáčet, aby splnili prodejní cíle svých importérů.
Někteří se do cenového boje o zákazníka pustili hodně dravě. Mohou dost konzervativní trh v Česku překopat?
Mohou, protože noví hráči jako MG nebo SsangYong, kteří na trh uvádějí auta s velmi zajímavým poměrem ceny a užitné hodnoty, začali v poslední době míchat kartami dost výrazně.
Kam až to může zajít?
Ukáže čas. Každopádně tradiční značky s hrůzou zjišťují, že pro české zákazníky nebude takový problém si koupit auto „neznámé“ značky. Navíc problém dnes už není v plošném nedostatku aut.
V jakém smyslu?
Mnozí se – možná jen zatím - baterií bojí, k tomu jim bytostně vadí upatlané dotykové obrazovky a nevypnutelné pípající asistenty sahající řidiči pod ruce je přímo děsí.
Jak na to?
Cestou vpřed pro prodejce ojetin nejspíš budou různé pojistné produkty suplující vypršelou tovární záruku, díky kterým bude mít kupující alespoň nějakou míru jistoty, že se například nedej bože při závadě převodovky s integrovaným elektromotorem dočká alespoň částečné finanční kompenzace.
V hodně blízké budoucnosti se nejspíš začne lámat chleba zejména u těch, kteří si nejsou jisti budoucím vývojem elektromobility a chtějí si na příštích řekněme pět let koupit pořídit auto „na jistotu“.