10 zásadních změn metropole v roce 2025: Praha letos dostane nové nádraží i most. A jak je na tom metro?
V Praze se momentálně staví řada velkých dopravních projektů. Rozestavěl se největší chybějící úsek Pražského okruhu, pokračuje stavba metra D i vlakové trati na letiště. Jak se velké projekty posunou a co všechno se v Praze dostaví? Přečtěte si přehled.
Pokračování 2 / 11
Dvorecký most
Nový most přes Vltavu už třetím rokem roste mezi Podolským nábřežím a Smíchovem. Hotový má být na přelomu roku, nicméně už v létě bude hotová celá mostní konstrukce. Stavební povolení most získal v minulém volebním období za náměstka Scheinherra. Bude součástí tramvajového okruhu a zkrátí cesty například z Modřan na Barrandov nebo Zlíchov. Jak to vypadá přímo na stavbě nového mostu si můžete přečíst v reportáži Olivera Adámka.
Pokračování 3 / 11
Nádraží Bubny a trať v Holešovicích
Tato stavba je součást vlakové dráhy na pražské letiště, která má být celá hotová kolem roku 2030. V Bubnech už stojí nová estakáda a kousek od metra Vltavská dorůstá nové moderní nádraží a přestupní uzel. Tím se rovněž otevřela výstavba na jednom z největších pražských brownfieldů Bubny-Zátory. Nádraží se má otevřít v roce 2026.
Pokračování 4 / 11
Pražský okruh
V prosinci ministr dopravy Kupka spolu s pražskými politiky zahájil stavbu 11 kilometrů dlouhého úseku Pražského okruhu mezi dálnicí D11 a Běchovicemi. Po jejím dokončení v roce 2027 už půjde Prahu objet vyjma severní části města. Okruh staví Ředitelství silnic a dálnic, magistrát na něj nemá vliv.
Pokračování 5 / 11
Rekonstruovaný Florenc
Ve stanici metra Florenc dopravní podnik opravuje betonovou stropní desku, která byla ve špatném stavu. Deska se rozkládá na ploše 5 450 metrů čtverečních. Spolu s ní se renovuje i jeden vestibul stanice a východy z ní. Po letech tak skončí pravidelné výluky na lince C o svátcích a prázdninách.
Pokračování 6 / 11
Metro D – Pankrác a co dál?
Pokračuje také stavba nové linky metra D. Pro tento rok dopravní podnik uzavřel stanici Pankrác na lince C, protože se zde buduje přestup právě na „déčko.“ Druhá a nejdražší etapa stavby je však stále pozastavená kvůli nesrovnalostem ve výběrovém řízení, pokračuje se však na pracích v už povolené části.
Pokračování 7 / 11
Tramvaje přes Václavák
Loni v létě Praha zahájila výstavbu tramvajové trati přes Václavské náměstí, která však potrvá až do roku 2027. Spolu s pokládáním kolejí se zrekonstruuje celá horní polovina náměstí, zrekonstruuje se stropní deska stanice metra Muzeum a dojde i vybudování retenční nádrže a nových chodníků. Nová trať výrazně zkrátí cesty mezi Vinohrady a Novým městem a vznikne alternativa k přetížené trati v Ječné a Spálené ulici.
Pokračování 8 / 11
Tramvajová trať Počernická
V blízkosti redakce Reflexu začne stavba nové tramvajové trati od Vinohradské ulice do Malešic. Vznikne na ní 6 nových párů zastávek a hotová by měla být v roce 2027. Trať nyní už čeká jen na stavební povolení, které má během letoška získat. Zrychlí dopravu z Malešic do centra a sníží její emise.
Pokračování 9 / 11
Nová Českomoravská
Kromě Pankráce už teď cestující nevystoupí ani na Českomoravské. I tahle stanice projde kompletní rekonstrukcí, při níž dostane nové skleněné obklady navržené designérem Maximem Velčovským.
Pokračování 10 / 11
Vesmírná agentura v Libni
Z projektu Nová Palmovka zbylo jen nevzhledné sloupové těleso u rušné křižovatky na Praze 8. Tenhle nedokončený projekt ale našel nové využití – Praha budovu dostaví a přesune tam Agenturu Evropské unie pro kosmický program EUSPA. V tomhle roce mají proběhnout hlavní stavební práce.
Pokračování 11 / 11
Rekonstrukce Divadla na Vinohradech
Celková rekonstrukce za necelé tři miliardy korun čeká Vinohradské divadlo. Cenná historická budova je příspěvkovou organizací města, které její opravu financuje.