Konec superhrdiny: komiks "Banda" konečně i v Česku
V Česku vychází první kniha komiksového románu Banda, který vejde do dějin. A pokud ne, bude to chyba dějin.
Ve světě grafického románu bývá za jeden z přelomových momentů pravidelně citována kniha Alana Moorea Strážci. Důvod je jednoduchý - Moore na tradiční nereálnou komiksovou mytologii superhrdinů a nadlidí položil zcela reálné, lidské a existenciální šablony. Co se stane, když superhrdinu přepadnou pochybnosti? Když začne být manipulován okolím? A především, co se stane, když z ostré hranice mezi bílým dobrem a černým zlem, na níž je celá mytologie superhrdinského komiksu postavena, uděláte nejasnou šedou zónu, přesně takovou, jaká se vyskytuje v reálném životě? A co se stane, když superhrdinové, z principu nadlidé, začnou i jako nadlidé uvažovat?
Komiks Banda, jehož první knihu právě vydává BBArt, na témata Strážců v jistém smyslu navazuje. Byť způsobem poněkud brutálním. Scenáristou Bandy je Garth Ennis, brilantní severoirský autor, jenž se proslavil jako ten, kdo vymyslel sérii Kazatel (o chlapíkovi, který se ve westernovém stylu vydává ve společnosti alkoholického irského upíra zabít samotného Boha) a několik ocenění získal i za sérii Hellblazer. Ennis vyrůstal v Severním Irsku během tamní kruté občansko-náboženské války, známé coby Troubles, má všechny znaky severního Ira své generace – v jeho scénářích se mísí fantastický smysl pro humor s naprosto brutálně temnými a násilnými momenty (úplně stejnou diagnózou trpí třeba i severoirský detektivkář Colin Bateman, jehož tvorba je dobou Troubles také ovlivněna). Takže když se Ennis rozhodl napsat ságu o superhrdinech, bylo jasné, že půjde o věc, která je mimo mantinely. Výsledkem je grafický román, jenž vám vezme chuť přečíst jakýkoli další komiks o superhrdinech a jisté části čtenářů pak vezme pro jistotu i víru v lidstvo jako celek.
Podstatou velmi temného příběhu s velice komickými pasážemi je příběh světa, který je k nerozeznání od našeho, jen tu jsou superhrdinové coby výsledek vládního výzkumného programu. Superhrdinové slouží vládě a jejich status je někde mezi vládou tolerovaným gangem, armádou a celebritami. Právě vztah mezi superhrdiny, vládou a „obyčejnými lidmi“ dává Ennisovi prostor k nekompromisní společenské satiře světa, v němž jsou lidé ochotni obdivovat a uctívat něco, co je může kdykoli a bez jakéhokoli důvodu zabít či připravit o vše, na čem jim záleží. Proti superhrdinům pak stojí Banda – partyzánská skupina zabijáků, jakýchsi tajných „superhrdinů z lidu“, operujících pod hlavičkou CIA, ale prakticky ilegálně. Cílem Bandy není nic menšího než celou superhrdinskou kulturu zničit. A to z důvodů, jež jen velmi pomalu vyplouvají na povrch a jsou ještě děsivější, než si dokážete představit. A právě do Bandy, tvořené Billym Řezníkem, cholerickým, ale opatrovnickým Francouzem, nemluvnou Ženskou a tajuplným černochem s přezdívkou Mateřský mlíko (neptejte se proč, až to zjistíte, nebude se vám to líbit), se po děsivém iniciačním zážitku na samém začátku příběhu dostává Hughie, obyčejný skotský kluk, který v tomhle šíleném světě nechce nic než trochu lásky.
Fakt, že superhrdinové jsou v tomhle komiksu víceméně pouze mocí posedlí psychopati (v tom lepším případě), dokonce vedl k tomu, že Ennisův román odmítlo velké komiksové nakladatelství DC. Což je jisté potvrzení toho, že ikonoklasmus toho díla je skutečný.
Vedle brutální satiry dostal do svého díla Ennis (za pomoci výtvarníka Daricka Robertsona, jenž je uveden jako spoluautor) do Bandy i pár dalších témat, která nejsou pro komiksy úplně běžná – což se ukáže hlavně v pozdějších knihách románu poté, co se ukáže motivace některých hlavních postav. Jisté ale je, že Banda je dílo, u něhož neočekáváte happy end, ani kdybych vám napsal, že na konci opravdu je.
Ennisovi se touhle ságou povedlo do značné míry rozvrátit superhrdinský kult – paradoxně tím, že ho polidštil. Od teď víme, že superhrdinové jsou stejní jako my. Bohužel.
GARTH ENNIS, DARICK ROBERTSON
BANDA 1: KARTY JSOU ROZDANÝ
BB Art
Vydáno: únor 2013
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 152