Daniel Paľko (poplatkyzpet.cz): Je nehorázné co si dnes banky dovolují!
Pokud máte půjčku nebo hypotéku, zřejmě platíte měsíční poplatky za vedení speciálního účtu. Tyto poplatky jsou minimálně sporné. A můžete je dostat zpátky. I zpětně.
Na Slovensku je zakázali úplně, německý soud rozhodl o tom, že takové poplatky jsou protizákonné – v Česku je ovšem banky účtují vesele dál. Své zákazníky totiž stále považují spíše za výrobní prostředky než za partnery. Kolísavou situaci světové ekonomiky balancují tím nejjednodušším (pro ně) způsobem – přenášením nákladů na ty, kteří si u nich uložili peníze. A relativní pasivita a strach ze změny jsou pro ně jen dobře – klient, který moc nemluví, ale nosí peníze, je vždycky ten nejlepší. Komu by se to líbilo, že? Češi navíc mají tu vlastnost, že jsou pasivní relativně dlouho. Hodně dlouho. Když jim ale chce někdo na hlavu kálet víc, než uznají sami za vhodné, začnou se dít věci.
Před pár týdny spustil činnost server poplatkyzpet.cz, který chce sjednotit úsilí lidí, žádajících o vrácení poplatků. Logika je jednoduchá: koordinované úsilí tisíce lidí je účinnější než tisíce samostatných žádostí. O vrácení poplatků požádalo prostřednictvím serveru poplatkyzpet.cz už přes sto tisíc lidí, a další přibývají. Co je na tom nejlepší – je to zdarma. Jeden z hlavních lidí okolo serveru, Daniel Paľko, byl hostem online chatu Reflexu, a odpovídal jak na praktické, tak na obecné otázky. „Klient prostřednictvím naší služby nepožaduje žádnou symbolickou část neoprávněně účtovaných poplatků,“ říká Paľko s tím, že jednají vždy o vrácení celé částky, neoprávněně účtované bankou. „Není důležitá výše poplatku, který by vám banka měla vrátit, ale jde o princip. Nikdo z nás přeci nechceme, aby si banka uměle zvyšovala své miliardové zisky z poplatků, které jsou nezákonné. A to jen proto, že se bojíme postavit se proti jejich nabubřelosti.“ Reakce bank jsou samozřejmě různé: zatímco například Komerční banka a Česká spořitelna vyjádřily zájem spolupracovat a komunikovat, Československá obchodní banka reagovala zamítavě. „Stejně tak odmítli i osobní setkání. V tuto chvíli jsme předvědčeni, že klientům nezbyde než se obrátit s žalobami na soud. V tomto týdnu zasíláme všem bankám za všechny naše klienty výzvy k vrácení neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků zpět a věříme, že bankám dojde vážnost situace. V tuto chvíli zastupujeme více jak 100 tisíc klientů, a to by mohlo banky přesvědčit o smírném jednání.“
Šance na vrácení poplatků je vysoká – v mnoha případech se tak již stalo, u nových úvěrových či hypotečních smluv už některé banky přestaly podobné poplatky účtovat. „Tím, že banky nejen pod naším tlakem ukončily účtování poplatků u nových úvěrů, vlastně potvrdily jejich neoprávněnost... a za to jsme rádi,“ říká Daniel Paľko. „Od počátku projektu jsme se snažili o smírné jednání, a to i přesto, že jsme přesvědčeni, že v případných soudech uspějeme. Stále se snažím být optimistou, i když odmítavé reakce bank ze mě den ode dne dělají většího realistu. Soud je pro nás až poslední možností, jak pro naše klienty získat úvěrové poplatky zpět.“
Logická otázka zní: co z toho ale má pan Paľko a server poplatkyzpet.cz? „Služba Poplatkyzpet.cz poskytuje komplexní servis počínaje klientským centrem, call centrem, právním servisem, má vlastní zázemí kanceláří a technické vybavení a celkově tým kolem služby čítá více než 50 kolegů.“ Buď jsou tedy lidé okolo serveru poplatkyzpet.cz neuvěřitelní lidumilové, nebo mají skryté záměry. "Služba Poplatkyzpet.cz je dneska pro mě srdcová záležitost. Budu rád, pokud tímto projektem se nám podaří změnit poměry mezo spotřebiteli a arogantními institucemi. Samozřejmě budu také rád, když na konci příjmy pokryjí náklady projektu,“ říká Daniel Paľko. Účastníci opravdu nemusejí nic platit – kromě soudních poplatků, a to pouze ve chvíli, kdy opravdu na žalobu dojde. Jsem skeptik a nevěřím na koláče zdarma. Věřím ale tomu, že Daniel Paľko má celý projekt vracení poplatků jako velmi osobní záležitost – je mi ovšem jasné, že je to výborná reklama pro jeho firmu. Získají také obrovskou potenciální bázi zákazníků a silnou vyjednávací pozici – kdo má za sebou sto tisíc klientů, nemluví většinou do větru. Na druhou stranu ale – proč ne? Lidé kolem tohoto projektu hodně riskují a pokud by každé selfpromo mělo vypadat takto, nebudu proti tomu vůbec nic mít. Navíc tihle lidé budou pod obrovským drobnohledem, a je jim jasné, že každá chyba by se jim mohla krutě nevyplatit.
A k těm soudním poplatkům: pokud se rozhodnete věnovat zpět vymožené poplatky na charitu, nemusíte platit ani to. „Mám tři děti, a tak si umíte představit, proč jsem se rozhodl v případě, že klienti věnují své vrácené poplatky právě na dětskou onkologii, za ně uhradit soudní poplatky.“ To zní fér.